Registratie stil geboren (levenloos) kind

Uw verlies is een ingrijpende, verdrietige gebeurtenis. Wij proberen u daarom bij de administratieve kant hiervan zo goed mogelijk te helpen.

Aangifte doen

U doet aangifte in de gemeente waar uw kindje is geboren. Het maakt daarbij niet uit hoe lang de zwangerschap heeft geduurd. Tijdens de aangifte maken wij de 'akte van geboorte (levenloos)' op. De akte is een officiële erkenning dat uw kindje geboren is en komt in het overlijdensregister.

Achternaam kiezen voor levenloos geboren kind

U mag kiezen of uw kindje de achternaam van de vader of de moeder krijgt. Deze keuze heeft geen gevolgen voor de naam van volgende kinderen. U kunt dan opnieuw de achternaam kiezen die u wenst.

Uw kindje inschrijven bij de gemeente waar u woont
  • Heeft u een afschrift van de akte van geboorte (levenloos)?
  • Woonde u tijdens de geboorte in Nederland?
  • En staat u ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP)?

Dan kunt u uw stil geboren kindje inschrijven bij de gemeente waar u woont. Wij registeren uw kindje in de BRP. Dit gebeurt alleen op uw verzoek, het is niet verplicht. En dit kan ook later nog, op het moment dat u dit wilt.

Het maakt niet uit

• hoe lang de zwangerschap duurde
  • wanneer het kind geboren werd

Alle stil geboren kindjes kunnen we in de BRP registreren.

Een ouder kan het verzoek alleen doen voor zichzelf en niet namens een partner.

Is uw kindje geboren in Dordrecht? Dan belt u 14 078. We kijken of er al een akte bestaat. Of wat u moet doen om de akte te laten opmaken.

Is er wel een akte van uw kind maar heeft uw kind geen voornaam? Dan passen wij de bestaande akte voor u aan. U maakt daarvoor een afspraak via ons telefoonnummer 14 078

Gevolgen inschrijven in de BRP

Na het inschrijven in de BRP kunt u de naam van uw kindje zien via MijnOverheid.nl. Ook komt het kindje op een uittreksel van de BRP te staan. Alleen de ambtenaar van de burgerlijke stand kan de gegevens van het kindje ook zien. Andere overheidsinstanties zien die gegevens niet.

U leest meer informatie op de website van de Rijksoverheid:

Adressen waar u hulp kunt krijgen bij verliesverwerking

Vereniging Samenwerkende Ouder- en Patiëntenorganisaties (VSOP), Betrokken bij erfelijke en/of aangeboren aandoeningen www.vsop.nl