Steigers, containers en andere voorwerpen plaatsen

Wilt u een steiger, container, bouwmateriaal of andere voorwerpen plaatsen in de openbare ruimte? Dan moet u de gemeente informeren of een APV-vergunning aanvragen.

De openbare ruimte is:

• rijweg
  • trottoir (stoep)
  • fietspad
  • parkeerplaats
  • groenstrook
  • water

Als u hierop voorwerpen plaatst, moet u altijd voldoen aan de voorwaarden van de gemeente.

Voorwaarden

Als u voorwerpen plaatst in de openbare ruimte, dan moet u voldoen aan de voorwaarden. Zorg er altijd voor dat bij het plaatsen van het voorwerp:

• iedereen de weg kan gebruiken volgens de verkeersregels
  • hulpverlenende diensten (zoals brandweer, politie, etc) zonder probleem voorbij kunnen gaan. De ruimte op de weg moet tenminste 3,50 meter breed zijn
  • een ruimte van 1,10 meter op de stoep vrij blijft voor voetgangers. Is dat niet mogelijk? Dan moet een duidelijk leesbaar tekstbord voetgangers naar de overkant van de weg wijzen
  • blindegeleidelijnen vrij blijven
  • er geen uitzetsteunen zijn als deze de doorgang blokkeren
  • de afzetting en markering goed zichtbaar zijn. Ook in het donker
  • op het voorwerp de naam en het telefoonnummer van u of de eigenaar van het voorwerp staat aangegeven
  • geen schade aan de weg ontstaat
  • putten, afsluiters en brandkranen niet zijn afgedekt
  • u buurtbewoners en bedrijven en organisaties in de buurt vooraf informeert over de plaatsing van het voorwerp
  • als u een steiger plaatst u de steiger aan de gevel vastmaakt
  • containers en materialen afgedekt of afgesloten zijn
  • in de periode van 20 december tot en met 4 januari losse en brandbare voorwerpen verwijderd zijn van de openbare weg

Voorwerpen in de buurt van bomen

Als u voorwerpen in de buurt van bomen wilt plaatsen, dan leest u in de bomenposter (pdf, 574 kB) waar u rekening mee moet houden.

Afsluiten openbare weg

Sluit u met uw voorwerp de weg gedeeltelijk of helemaal af? Dan moet u een APV vergunning aanvragen en een melding doen in Melvin. Kijk voor meer informatie bij Afsluiten of blokkeren openbare weg.

RVV-ontheffing

Wilt u parkeren op een plek waar dat niet mag? Vraag dan een RVV-ontheffing aan (parkeren bij werkzaamheden).

De gemeente informeren of een vergunning aanvragen

U moet de gemeente informeren als u iets wilt plaatsen dat:

• maximaal 12 vierkante meter in beslag neemt en
  • er niet langer dan 6 maanden zal staan en
  • niet komt te staan op een:
    • parkeerplaats voor betaald parkeren of vergunningshouders
    • gehandicaptenparkeerplaats
    • parkeerplaats binnen een parkeerschijfzone
    • parkeerplaats met oplaadpunten voor elektrische auto's

U moet een vergunning aanvragen bij de gemeente als u iets wilt plaatsen dat:

• meer dan 12 vierkante meter in beslag neemt of
  • er langer dan 6 maanden zal staan of
  • komt te staan op een:
    • parkeerplaats voor betaald parkeren of vergunningshouders
    • gehandicaptenparkeerplaats
    • parkeerplaats binnen een parkeerschijfzone
    • parkeerplaats met oplaadpunten voor elektrische auto's

Als u van plan bent om iets (gedeeltelijk) te plaatsen in een groenstrook, water, of op een bedrijventerrein, dan moet u altijd een vergunning aanvragen.

De gemeente informeren

Als u de gemeente moet informeren, dan doet u dat  op zijn laatst 2 werkdagen voor u het voorwerp wilt plaatsten.

Informeren plaatsen voorwerp openbare ruimte

Kosten

Informeren is gratis.

Locatietekening

U  voegt een duidelijke locatietekening toe op (minimaal) A4 formaat. Dit is een voorbeeld van een goede locatietekening (pdf, 266 kB).

Evenementengebied

In evenementengebieden gelden soms extra eisen. Kijk hiervoor onder het 'Voorwerpen plaatsen bij evenementen'. U moet op het formulier aangeven of u het voorwerp in een evenementengebied plaatst.

De gemeente voert een extra controle uit als u het voorwerp wilt plaatsen binnen het evenementengebied. Een evenement kan reden zijn om extra maatregelen te nemen of het voorwerp te verwijderen. Als er vanwege een evenement voor u extra maatregelen gelden, dan hoort u dat binnen 3 weken. U mag het voorwerp in de tussentijd al plaatsen. U loopt wel het risico dat u het voorwerp alsnog moet verwijderen. U controleert zelf of uw voorwerp op de plek van een evenementengebied staat.

Vergunning aanvragen

Als u een vergunning moet aanvragen bij de gemeente, dan doet u dat op zijn laatst 8 weken voor u het voorwerp wilt plaatsen.

Vergunning aanvragen plaatsen voorwerp openbare ruimte

De gemeente streeft ernaar vergunningaanvragen zo snel mogelijk af te handelen binnen 8 weken.

Kosten

U betaalt kosten voor een vergunningsaanvraag. Onder 'Kosten vergunning' staat meer informatie.

Locatietekening

Bij uw vergunningaanvraag voegt u een duidelijke locatietekening op (minimaal) A4 formaat. Dit is een voorbeeld van een goede locatietekening (pdf, 266 kB).

Kosten vergunning

De kosten voor de vergunning zijn afhankelijk van de grootte van de locatie.

Grootte Kosten
1m² - 9m² € 51,11
10m² - 99m² € 204,-
100m² en meer € 516,-

U betaalt naast de kosten voor de vergunning ook precariobelasting. Het tarief hangt af van de grootte van de locatie.

Grootte Kosten per week Kosten per maand
1m² - 10m² € 2,90 € 12,10
11m² - 25m²  € 7,50 € 30,20
26m² - 50m² € 14,85 € 60,20
Elke 50m² meer  € 14,85 € 60,20

U ontvangt bij uw vergunning een rekening voor de totale kosten. Mogelijk ontvangt u de rekening via e-mail. Controleer ook uw spam-box. Het jaar nadat u de vergunning heeft gekregen, krijgt u een belastingaanslag voor de precariobelasting. Lees meer over precariobelasting.

Misschien zijn deze pagina's ook interessant voor u:

Heeft u vragen? Bel dan naar 14 078. Dit kan van maandag tot en met vrijdag: 08.30 - 17.00 uur.