Briefadres aanvragen
In de Stadswinkel werken wij alleen op afspraak.
Een briefadres is een adres waarop de overheid uw post laat bezorgen. De persoon waarbij u briefadres heeft, zorgt ervoor dat uw post bij u komt. U mag alleen in bijzondere situaties een briefadres kiezen, bijvoorbeeld wanneer u in een bepaalde zorginstelling woont.
Zorginstelling
Bij de administratie van een instelling vraagt u na of u ingeschreven mag staan op een briefadres. Zij helpen u ook om uw verhuizing door te geven of een briefadres aan te vragen.
Briefadres om andere redenen
- Vraag het formulier bij de gemeente aan door te bellen naar 14 078
- De aanvrager van het briefadres vult het formulier in
- De eigenaar van pand geeft toestemming op het formulier en voegt een kopie paspoort toe
- U geeft het aanvraagformulier bij de balie van het Stadskantoor af. Óf stuurt het op naar het adres op het aanvraagformulier
De gemeente verwerkt uw aanvraag briefadres binnen 5 dagen als uw aanvraag compleet is en onder een bijzondere situatie valt.
In bijzondere situaties mag u zich inschrijven op een briefadres:
- u woont/verblijft in een verpleeghuis of psychiatrisch ziekenhuis
- u woont/verblijft in een instelling voor maatschappelijke opvang
- u verblijft in een penitentiaire instelling (gevangenis)
- u verblijft kort in het buitenland en heeft geen woonadres in Nederland
- u woont als schipper aan boord van uw schip en heeft geen woonadres aan de wal
Op een postbusnummer kunt u geen briefadres krijgen.
Als hoofdbewoner moet u de post van de overheid aan de persoon geven die een briefadres heeft op uw adres. Daarnaast kan de gemeente u om inlichtingen en documenten vragen die nodig zijn om de Basisregistratie Personen bij te houden. Het is verplicht om daar aan mee te werken.
Een hoofdbewoner is iemand die op zijn/haar naam de woning huurt of gekocht heeft. Diegene is verantwoordelijk voor de vaste (juridische en/of financiële) lasten.
Geen financiële gevolgen
Als hoofdbewoner bent u niet verantwoordelijk voor eventuele schulden. Er zijn ook geen gevolgen voor uw bijstandsuitkering, gemeentebelasting, huur- of zorgtoeslag. Een persoon met een briefadres staat wel ingeschreven op uw adres, maar niet als bewoner.
Goed om te weten:
- u mag maximaal 2 personen een briefadres geven op uw adres. Behalve als het om een gezin gaat. Een gezin telt als 1 persoon
- u kunt een boete krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de BRP
- een gemeentelijk briefadres neemt geen aangetekende brieven, pakketten of medicijnen aan
Voor de aanvrager kan het gevolgen hebben voor onder andere:
- een Wmo-voorziening. Vraagt u een voorziening aan in de gemeente waarin u woont? En heeft u een briefadres in een andere gemeente? Dan kan dit voor u gevolgen hebben. Denk hierbij aan een aanvraag voor bijvoorbeeld een rolstoel en huishoudelijke ondersteuning.
Vult u dan het contactformulier in. Binnen 5 werkdagen krijgt u antwoord van ons.