Briefadres aanvragen

In de Stadswinkel werken wij alleen op afspraak.

Een briefadres is een adres waarop de overheid uw post laat bezorgen. De persoon waarbij u briefadres heeft, zorgt ervoor dat uw post bij u komt. U mag alleen in bijzondere situaties een briefadres kiezen, bijvoorbeeld wanneer u in een bepaalde zorginstelling woont.

Zorginstelling

Bij de administratie van een instelling vraagt u na of u ingeschreven mag staan op een briefadres. Zij helpen u ook om uw verhuizing door te geven of een briefadres aan te vragen.

Briefadres om andere redenen

  • Vraag het formulier bij de gemeente aan door te bellen naar 14 078 
  • De aanvrager van het briefadres vult het formulier in
  • De eigenaar van pand geeft toestemming op het formulier en voegt een kopie paspoort toe
  • U geeft het aanvraagformulier bij de balie van het Stadskantoor af. Óf stuurt het op naar het adres op het aanvraagformulier

De gemeente verwerkt uw aanvraag briefadres binnen 5 dagen als uw aanvraag compleet is en onder een bijzondere situatie valt.

Bijzondere situaties 

In bijzondere situaties mag u zich inschrijven op een briefadres:

  • u woont/verblijft in een verpleeghuis of psychiatrisch ziekenhuis
  • u woont/verblijft in een instelling voor maatschappelijke opvang
  • u verblijft in een penitentiaire instelling (gevangenis)
  • u verblijft kort in het buitenland en heeft geen woonadres in Nederland
  • u woont als schipper aan boord van uw schip en heeft geen woonadres aan de wal

Op een postbusnummer kunt u geen briefadres krijgen.

Gevolgen voor de bewoner of aanvrager

Als hoofdbewoner moet u de post van de overheid aan de persoon geven die een briefadres heeft op uw adres. Daarnaast kan de gemeente u om inlichtingen en documenten vragen die nodig zijn om de Basisregistratie Personen bij te houden. Het is verplicht om daar aan mee te werken.

Een hoofdbewoner is iemand die op zijn/haar naam de woning huurt of gekocht heeft. Diegene is verantwoordelijk voor de vaste (juridische en/of financiële) lasten. 

Geen financiële gevolgen

Als hoofdbewoner bent u niet verantwoordelijk voor eventuele schulden. Er zijn ook geen gevolgen voor uw bijstandsuitkering, gemeentebelasting, huur- of zorgtoeslag. Een persoon met een briefadres staat wel ingeschreven op uw adres, maar niet als bewoner.

Goed om te weten:

  • u mag maxi­maal 2 per­so­nen een brief­adres ge­ven op uw adres. Be­hal­ve als het om een ge­zin gaat. Een ge­zin telt als 1 per­soon
  • u kunt een boe­te krij­gen als u be­wust of on­be­wust bij­draagt aan on­juis­te in­for­ma­tie in de BRP
  • een gemeentelijk briefadres neemt geen aangetekende brieven, pakketten of medicijnen aan

Voor de aanvrager kan het gevolgen hebben voor onder andere:

  • een Wmo-voorziening. Vraagt u een voorziening aan in de gemeente waarin u woont? En heeft u een briefadres in een andere gemeente? Dan kan dit voor u gevolgen hebben. Denk hierbij aan een aanvraag voor bijvoorbeeld een rolstoel en huishoudelijke ondersteuning.
Meer informatie

Vult u dan het contactformulier in. Binnen 5 werkdagen krijgt u antwoord van ons.