Afschrift of uittreksel burgerlijke stand
U vraagt online een afschrift of uittreksel (akte) van de burgerlijke stand aan. Dit doet u in de gemeente waarin de levensgebeurtenis heeft plaatsgevonden. Levensgebeurtenissen zijn geboorte, huwelijk, registratie partnerschap, scheiding en/of overlijden. Deze zijn vastgelegd in een akte en u kunt een kopie aanvragen.
Aanvragen
Aanvraag afschrift burgerlijke stand
Lees meer informatie over DigiD
Lukt het u niet om uw afschrift digitaal aan te vragen? Dan maakt u een afspraak voor aan de balie. Of u belt 14 078.
Wij proberen uw aanvraag binnen 5 werkdagen af te handelen.
Kosten
Het afschrift kost € 17,10
Van de volgende akten kunt u een afschrift of uittreksel aanvragen:
- geboorteakte
- overlijdensakte
- huwelijksakte
- echtscheidingsakte
- akte van uw registratie partnerschap
Verschil tussen een uittreksel en afschrift
- Uittreksel: beperkte informatie uit de akte
- Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'
- Meertalig uittreksel: uittreksel voor gebruik in buitenland en bij buitenlandse autoriteiten in Nederland. Het uittreksel registratie partnerschap is niet meertalig
Is iemand overleden in Dordrecht? Dan kunt u hiervan een schriftelijk bewijs aanvragen. U krijgt een Nederlands afschrift of meertalig (internationaal) uittreksel van de overlijdensakte.
Voorwaarden
- de persoon is in Dordrecht overleden
- is de persoon in het buitenland overleden? U kunt een buitenlandse overlijdensakte laten inschrijven in de burgerlijke stand van de gemeente Den Haag. Daarna kunt u een afschrift of uittreksel aanvragen
- u kunt alleen een akte aanvragen als:
- u het kind of kleinkind bent
- u de ouder of grootouder bent
- u een erfgenaam bent
- u de echtgenoot/echtgenote of geregistreerd partner bent
- u de wettelijk vertegenwoordiger bent
- u de akte nodig heeft voor een gerechtelijke procedure
- u de akte nodig heeft voor een huwelijk of geregistreerd partnerschap
- u schriftelijke toestemming heeft gekregen (een machtiging)
Hoe werkt het?
Een instantie vraagt u om een overlijdensakte. U vraagt deze aan bij de gemeente waar de persoon is overleden. U krijgt vervolgens een afschrift of een meertalig (internationaal) uittreksel van de akte. De originele akte blijft eigendom van de gemeente.
Iemand anders van 18 jaar of ouder mag voor u een afschrift of uittreksel aanvragen. Hiervoor machtigt u diegene en u geeft mee:
- een volledig ingevulde machtiging (pdf, 231 kB) met datum en uw handtekening
- een kopie van uw identiteitsbewijs
- de ander (gemachtigde) neemt van zichzelf ook een identiteitsbewijs mee
U kunt alleen aan de balie van de gemeente de aanvraag doen.
Op de pagina Geslachtswijziging aanvragen leest u meer informatie
pagina Uittreksel basisregistratie personen
Vul dan het contactformulier in. Binnen 5 werkdagen krijgt u antwoord van ons.