Knooppunt Dordrecht en station Dordrecht Leerpark

In 2030 willen we in Dordrecht 11.000 woningen bijgebouwd hebben. Daarbij laten we de polders met rust en bouwen alleen nog binnen de huidige bebouwde kom. Eén van de plekken waar we deze toekomst gaan bouwen is Stadsas Dordt. Stadsas Dordt is de stadsontwikkeling op en langs het spoor. En verbindt meerdere ontwikkelgebieden met elkaar, zoals het Stationsgebied, de Spuiboulevard, het Maasterras en het Gezondheids- en Leerpark.

Zonder efficiënt, snel en duurzaam opererend openbaar vervoer is deze stadsontwikkeling niet mogelijk. Daarom zijn investeringen nodig voor een goede bereikbaarheid. De ambities van Dordrecht voor de komende 10 tot 15 jaar zijn:

  • 8 tot 12 treinen per uur per richting
  • Vernieuwen van het station Dordrecht
  • Nieuw station Dordrecht Leerpark
  • Verplaatsen van het rangeerterrein aan de Weeskinderendijk
MIRT-verkenning

Komende jaren verkennen we hoe we deze ambities waar kunnen maken in Dordrecht. We doen dit in een overkoepelende aanpak, de MIRT-verkenning. MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport. Ruggengraat voor deze verkenning vormt de Oude Lijn, de spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht. Voor de OV-knooppunt Dordrecht werken we samen met:

  • het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat,
  • de provincie Zuid-Holland,
  • ProRail,
  • Metropoolregio Rotterdam-Den Haag,
  • gemeenten Leiden, Den Haag, Schiedam, Rotterdam.

Samen onderzoeken we hoe we stap voor stap meer treinen kunnen laten rijden. En hoe we een nieuw station kunnen openen op Dordrecht Leerpark en we station Dordrecht kunnen vernieuwen.

Planning

De MIRT-verkenning voor Knooppunt Dordrecht sluiten we naar verwachting eind 2025/begin 2026 af met een voorkeursalternatief.

Praat mee

 Wilt u op de hoogte blijven van volgende bijeenkomsten waarin u kunt meepraten over de Oude Lijn? Stuur dan een bericht naar stadsasdordt@dordrecht.nl.   

Wilt u meer weten over De Oude Lijn? Kijk dan op de website van de Oude Lijn