Zero-emissiezone vanaf 2026

Vanaf 2026 is het centrum van Dordrecht, de Binnenstad een zero-emissiezone voor stadslogistiek.

De gemeente zorgt hiermee dat

  • de binnenstad goed bereikbaar blijft door minder verkeer toe te laten
  • de lucht schoner is door de uitstoot (vrijkomen) van CO2 te verlagen

Als ondernemer kunt u alleen in een zero-emissiezone rijden met een bestelbus en vrachtauto zonder uitlaatgassen. U kunt kiezen voor

  • de centrale bezorgdiensten met elektrisch vervoer
  • vrachtfietsen of LEVs (Licht Elektrische Voertuigen).
  • Een elektrische bestelbus of vrachtwagen aan te kopen, huren, of te delen

De invoering van de zero-emissiezone is een grote verandering. Daarom willen wij u als ondernemer zo goed mogelijk helpen. Verderop leest u over het aanvragen van een gratis adviesgesprek.

Vanaf 1 januari 2026 stellen we de zero-emissiezone in

Op het kaartje ziet u een gekleurd gebied dat straks de zero-emissiezone is. De grens start bij de Riedijkshaven aan de noordkant. En loopt via de Spuihaven tot en met de Kalkhaven aan de westkant van de Binnenstad. Meer informatie vindt u op de website doehetzero.nl.

zero emissie plattegrond

Bekijk ook het overzicht van straten in de zero-emissiezone.

De reden voor een zero-emissiezone

De invoering van de zero-emissiezone komt uit het landelijke Klimaatakkoord. De afspraak in dit akkoord is dat de 40 grootste gemeenten van Nederland een zero-emissiezone invoeren. Daarom besloot de gemeenteraad van Dordrecht om een zero-emissiezone in te voeren. In het Toekomstbeeld Binnenstad Dordrecht in 2022 staan de gemaakte afspraken. Deze aanpak leest u ook terug in het Politiek Akkoord 2022-2026.

Overgangsfases tot 2030

Voor sommige voertuigen geldt een overgangsfase. Bestelbussen en vrachtauto’s op diesel, benzine en lpg mogen dan langer de zone in. Voor deze voertuigen geldt de volgende overgangsfase:

  • Euro 5 bestelbussen hebben tot en met 31 december 2026 toegang
  • Euro 6 bestelbussen hebben tot en met 31 december 2027 toegang
  • Bestaande Euro 6 bakwagens met een Datum Eerste Toelating van 1-1-2017 t/m 31-12-2019 hebben tot en met 31 december 2027 toegang tot de zero-emissiezones
  • Bestaande Euro 6 bakwagens, die op 1-1-2025 maximaal 5 jaar oud zijn. Deze bakwagens hebben tot en met 31 december 2029 toegang
  • Bestaande Euro 6 trekkers, die op 1-1-2025 maximaal 8 jaar oud zijn. Deze trekkers hebben tot en met 31 december 2029 toegang

In 2030 rijden alleen nog uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s in de zone.

Let op: koopt u na 1 januari 2025 een nieuwe bestelbus of vrachtwagen? En wilt u toegang krijgen tot de zero-emissiezone? Dan heeft dit voertuig een zero-emissie aandrijving.

Andere gemeenten met een zero-emissiezone

Kijk op de website doehetzero.nl voor een overzicht van alle gemeenten met een zero-emissiezone.

Gratis adviesgesprek voor ondernemers

De gemeente helpt ondernemers bij de overstap naar uitstootvrije voertuigen. En ook bij het zo efficiënt mogelijk uitvoeren van uw ritten. Komt u als ondernemer regelmatig in de Binnenstad van Dordrecht? Of heeft u daar uw bedrijf? Dan kunt u online een persoonlijk adviesgesprek aanvragen met adviseur Paul van den Hurk.

Bekijk de mogelijkheden voor uitstootvrij vervoer

Op de website doehetzero.nl leest u wat de subsidies zijn en de belasting mogelijkheden voor uitstootvrij vervoer. Ook kunt u een kentekencheck doen. U controleert dan of een voertuig in 2026 de zero-emissiezone in mag.

Elektrisch vervoer uitproberen

Gemeente Dordrecht biedt ondernemers de mogelijkheid om gratis een emissievrij voertuig uit te proberen. Binnen de periode van 1 september 2024 tot 31 december 2025 mag u voor enkele dagen een voertuig testen. U vindt hier meer informatie over op de pagina Elektrisch Vervoer Uitproberen. 

Meer informatie

Heeft u vragen over de invoering van de zero-emissie zone? Of heeft u een idee dat kan (mee)helpen aan de verduurzaming van stadslogistiek in Dordrecht? Neem dan contact op via e-mail: stadslogistiek@dordrecht.nl

U leest op de website doehetzero.nl de antwoorden op vragen over de 

  • zero-emissiezone
  • elektrische bestelbussen 
  • laden
  • stadshubs
  • subsidies en meer