Dode, zieke, vermiste of gevonden (huis)dieren

Ziet u of vermoedt u dat iemand een dier mishandelt?

Bel Red een dier via 114

Meer informatie over dierenmishandeling op de website van de Rijksoverheid

Is er een dier betrokken bij een ongeval?

Bel de Dierenambulance Louterbloemen op 06 17 00 32 00

alle dagen 24 uur per dag

Vindt u een huisdier of bent u een huisdier kwijt?

(zoals honden, katten en konijnen)

Bel het Dierentehuis Louterbloemen op 078 61 37 902

op maandag t/m vrijdag van 11.00 uur tot 16.00 uur

Vindt u een dood huisdier?

Raak het niet aan!

Bel het Dierentehuis Louterbloemen op 078 61 37 902

op maandag t/m vrijdag van 11.00 uur tot 16.00 uur

Vindt u een dood wild dier?

Raak het niet aan!

Meld dit via Fixi of bel de gemeente via 14 078

Dierziekten

Dieren kunnen ziekten bij zich dragen of verspreiden die voor mensen en andere dieren besmettelijk zijn. Bacteriën, virussen, schimmels en parasieten verspreiden zich via mest, lichamelijk contact of lucht. U kunt een (vermoeden van) dierziekte melden via Fixi of door de gemeente te bellen via 14 078.

Botulisme

Botulisme is een vorm van voedselvergiftiging waaraan watervogels en vissen overlijden. De bacterie die botulisme veroorzaakt, breidt zich snel uit in warm, niet te diep, stilstaand water. Een gifstof van de bacterie veroorzaakt verlamming bij de dieren waardoor ze verdrinken. Botulisme kan elk seizoen opduiken, maar meestal in de zomer. Botulisme veroorzaakt gevaarlijk water. De gemeente waarschuwt bij botulisme met borden.

Vermijd contact met het water

Besmetting met botulisme bij mensen is zeldzaam. Neem geen risico en vermijd contact met het water. Laat honden niet in het water zwemmen of ervan drinken. Raak dode dieren niet aan. Zieke dieren zijn te herkennen aan hun afhangende vleugels en nek.

Heeft u een hond?

Dan leest u op de pagina Honden uitlaten welke regels er in Dordrecht gelden voor het uitlaten van uw hond.