Klacht over een school
Bent u het niet eens met de gang van zaken op de school van uw kind? Heeft u bijvoorbeeld een klacht over het gedrag van een leerkracht, docent of over een beslissing van het schoolbestuur? Bespreek dat dan eerst met de leerkracht, docent van uw kind. Of met de schoolleiding.
Komt u er samen niet uit? Dan kunt u een klacht indienen bij de klachtencommissie van de school.
Klachtencommissie school
Ouders, leerlingen en personeelsleden van een school kunnen een klacht indienen bij de klachtencommissie. De commissie moet een klacht vertrouwelijk behandelen en binnen 4 weken reageren. Op basis van het advies van de klachtencommissie kan het schoolbestuur maatregelen nemen. Het advies van de klachtencommissie is niet bindend.
Landelijke of regionale klachtencommissies onderwijs
Heeft de school waarover u een klacht wilt indienen geen eigen klachtencommissie? Dan moet de school zijn aangesloten bij een regionale of landelijke klachtencommissie. Ook is er een geschillencommissie passend onderwijs.
Klacht indienen
U dient de klacht in bij de klachtencommissie. In de schoolgids staat beschreven hoe u dit moet doen. U kunt ook een vertrouwenspersoon op school vragen u te helpen bij het indienen van de klacht.
Meer informatie leest u op de website van de Rijksoverheid
Infographic van de Rijksoverheid 'Hoe dien ik een klacht in?'(pdf, 463 kB)