Paspoort en identiteitskaart
U vraagt een paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) persoonlijk aan bij de gemeente. Ook kinderen moeten persoonlijk bij de aanvraag en het afhalen aanwezig zijn.
Voor het aanvragen van een paspoort of ID-kaart voor uw kind leest u de pagina Paspoort of ID-kaart voor kinderen.
U maakt een afspraak voor
Aanvragen Paspoort Aanvragen ID-Kaart
Op donderdag 21 november vanaf 17.00 uur is de Stadswinkel gesloten.
Afhalen zonder afspraak
Uw paspoort of ID-kaart is na 6 werkdagen klaar. U komt het persoonlijk afhalen in de Stadswinkel tijdens de openingstijden.
U neemt mee:
- uw afhaalbewijs
- alle paspoorten en identiteitskaarten die u heeft (ook verlopen en buitenlandse documenten)
Spoedaanvraag als u uw reisdocument snel nodig heeft
Een paspoort of ID-kaart met spoed vóór 15.00 uur aangevraagd ligt de volgende werkdag na 10.30 uur klaar
Let daarbij op onze openingstijden. Voor een spoedaanvraag betaalt u extra.
Wanneer uw vorige document kwijt of gestolen is, is een spoedaanvraag niet altijd mogelijk. De medewerker aan de balie spreekt met u af wanneer u uw document kunt ophalen.
paspoort vanaf 18 jaar | € 83,87 |
paspoort tot en met 17 jaar | € 63,42 |
identiteitskaart vanaf 18 jaar | € 75,80 |
identiteitskaart tot en met 17 jaar | € 40,92 |
zakenpaspoort (66 pagina's) vanaf 18 jaar / tot en met 17 jaar | € 83,87 / € 63,42 |
thuisbezorgen per paspoort of identiteitskaart | € 4,95 |
spoedaanvraag | € 57,09 extra |
U betaalt direct bij aanvraag. Aan de balie betaalt u met de pin. Alleen als pinnen echt niet mogelijk is, accepteren wij ook gepast contant geld.
- alle paspoorten en identiteitskaarten die u heeft (ook verlopen en buitenlandse documenten)
goed lijkende pasfoto in kleur, niet ouder dan 6 maanden (geen schoolpasfoto). Bekijk de pasfoto-eisen
Voor het aanvragen van een paspoort of ID-kaart voor uw kind bekijkt u de pagina Paspoort of ID-kaart voor kinderen. Hier leest u waar u rekening mee moet houden.
Fotohokje Stadswinkel
Voor een standaard pasfoto betaalt u € 10,-. In het fotohokje vindt u informatie over een juiste foto. Wij zijn niet verantwoordelijk voor de werking van het fotohokje en de kwaliteit van de foto's.
U kunt alleen met pin betalen. Is de foto die u in het fotohokje gemaakt heeft niet geschikt? Dan heeft u 3 mogelijkheden:
1. u haalt bij de balie een muntje voor een nieuwe foto
2. u scant de QR-code in het fotohokje voor contact met de klantenservice, zij sturen u een formulier voor teruggave van de kosten
3. u gaat naar de website van Photo-me en klik op mijn foto is afgekeurd
Rolstoelgebruikers adviseren we om pasfoto's bij een vakfotograaf te laten maken.
Let op: Heeft u 3 reisdocumenten binnen een periode van 5 jaar als vermist opgegeven? Dan kunt u in het register paspoortsignalering vermeld staan. Dit heeft gevolgen voor uw recht op een reisdocument. Meer informatie vindt u op de website Rijksdienst voor Identiteitsgegevens
Geef dit zo snel mogelijk aan ons door. Zo voorkomt u misbruik van uw identiteitsbewijs. Dit kan online (met DigiD). Vraagt u direct een nieuw identiteitsbewijs aan? Dan kunt u gelijk aan de balie van de Stadswinkel een verklaring van vermissing doen. Maak hiervoor een afspraak.
Paspoort of ID-kaart teruggevonden
Uw 'vermiste' document is niet meer geldig. U levert uw document of het gevonden document in bij de gemeente.
Paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen in het buitenland
Doe aangifte van de vermissing bij de plaatselijke politie. U vraagt met het proces verbaal een noodpaspoort aan bij de Nederlandse ambassade of het consulaat. Als u daarna bij de gemeente een nieuw document aanvraagt, levert u het noodpaspoort in. Meer informatie op de website van de Rijksoverheid.
Bent u op het moment van aanvragen:
- 18 jaar of ouder: uw document is 10 jaar geldig
- jonger dan18 jaar: uw document is 5 jaar geldig
Als u veel reist voor uw beroep, kunt u overwegen een zakenpaspoort aan te schaffen. Een zakenpaspoort is eigenlijk een gewoon paspoort, maar heeft extra bladzijden. Zo is er meer ruimte voor visa en douanestempels. Als u een zakenpaspoort aanvraagt, kunt u niet ook nog een normaal paspoort aanvragen.
U kunt ook overwegen om een 2e paspoort aan te schaffen naast uw normale paspoort. Dit kan bijvoorbeeld als uw paspoort vaak bij een buitenlands consulaat ligt voor een visumaanvraag. U kunt dan reizen met uw andere paspoort. De voorwaarden voor aanvraag van een 2e paspoort zijn wel strenger.
Een afspraak voor deze paspoorten kunt u maken door de afsprakenknop bovenaan deze pagina.
Thuisbezorgen
Wij bezorgen uw nieuwe document ook bij u thuis of op het werk, binnen heel Nederland. We bezorgen niet op de Waddeneilanden. Meer informatie leest u op de pagina Bezorgen paspoort of identiteitskaart.
De bezorgdienst heeft een storing en het is niet duidelijk hoelang dat duurt. Haal uw document daarom af aan de balie zodat u deze op tijd in uw bezit heeft.
Huisbezoek
U kunt een huisbezoek aanvragen als u door een lichamelijke beperking niet naar het Stadskantoor kunt komen. Wij komen dan bij u thuis voor de aanvraag van de Nederlandse identiteitskaart. Op de pagina Huisbezoek aanvragen voor identiteitskaart leest u meer.
Over:
- aanvragen paspoort of ID-kaart als u in het buitenland woont
- meenemen van medicijnen als u op reis gaat en een medicijnenpaspoort
- identificatieplicht in de zorg: op de website van de Rijksoverheid
- landen die identiteitskaart accepteren
- noodpaspoort: op de website van de Koninklijke Marechaussee
- Vreemdelingen- of vluchtelingenpaspoort
- heeft u na 4 januari 2021 een ID-kaart aangevraagd? Dan heeft deze een inlogfunctie. Kijk op www.digid.nl en de website van de Rijksoverheid/vernieuwde identiteitskaart
Voorkom fraude met je identiteitsbewijs (Rijksoverheid) Met KopieID app maakt u een veilige kopie van uw identiteitsbewijs.
Heeft u vragen? Vult u dan het contactformulier in en u krijgt binnen 5 werkdagen een antwoord van ons.
Digihulplijn helpt u met uw vragen over de computer of mobiel. Hiervoor belt u van maandag tot en met vrijdag van 09.00-17.00 uur naar telefoonnummer 0800-1508.