Ik heb een hulpvraag over (mijn) veiligheid

Het kan voorkomen dat u uw veiligheidssituatie wilt verbeteren en u daar ondersteuning of hulp bij nodig heeft. Wij helpen u daar graag bij. Hier leest u hoe u dit kunt doen.

Wat kunt u doen bij woonoverlast en hoe houdt u uw huis brandveilig? Lees het hier.

Ik wil hulp bij het aanpakken van woonoverlast

Bij woonoverlast kunt u denken aan:

• geluids- en geuroverlast van buren
  • overlast van dieren
  • vervuilde of verwaarloosde woningen en/of tuinen
  • overlast van bezoekers van buren

Blijvende overlast kan het woonplezier en gevoel van veiligheid van bewoners ernstig verstoren. Het aanpakken van woonoverlast is een taak van de gemeente, woningbouwcorporaties, politie en buurtbewoners.

Wat kunt u doen?

• Ga altijd eerst in gesprek met degene die overlast veroorzaakt. Lost het probleem niet op? Neem dan contact op met buurtbemiddeling.
  • Zoek op tijd hulp als een burenruzie uit de hand loopt. Op de pagina Veelgestelde vragen over woonoverlast en burenoverlast leest u met wie u contact kunt opnemen.
  • Heeft u last van bijvoorbeeld rondslingerend afval of kapotte straatverlichting? Meld dit dan via Fixi.
  • Ervaart u overlast van het afsteken van vuurwerk? Meld dit dan via Fixi of bij de politie.
  • U kunt lid worden van een (WhatsApp)buurtpreventieteam.

Ik wil mijn huis brandveilig houden

Een beginnend brandje in huis kan in korte tijd uitgroeien tot een grote brand. Snel ingrijpen kan erger voorkomen. De meeste slachtoffers bij woningbranden vallen door de rook die vrijkomt. Er kan natuurlijk ook brand uitbreken in een ander gebouw waar u zich bevindt, bijvoorbeeld op het werk of in een winkel. Het is belangrijk dat u weet wat u in zo’n geval moet doen.

Wat kunt u doen?

U kunt veel doen om brand in uw huis te voorkomen. De website van de brandweer is een goede bron voor tips en informatie over brandveiligheid. Op de site Woon ik brandveilig? van de brandweer kunt u zien hoe veilig uw eigen huis is en wat u eraan kunt doen om goed voorbereid te zijn. Vanaf 1 juli 2022 zijn rookmelders verplicht in iedere woning. Op iedere verdieping moet minimaal 1 werkende rookmelder zijn. Meer informatie over de verplichting van rookmelders leest u op www.rookmelders.nl.

Meer informatie

• De gemeente neemt zoveel mogelijk maatregelingen om eventuele rampen te voorkomen. U leest er meer over op de pagina rampen, crisis en bestrijding.
  • Bent u of iemand in uw omgeving slachtoffer van straatintimidatie? Op de pagina straatintimidatie leest u wat u kunt doen.