Bouwen en verbouwen voor inwoners

• Participatie en (bouw)plannen in uw omgeving

U moet uw omgeving goed betrekken bij uw (bouw)plannen. Dit noemen we participatie. Op deze pagina helpen we u hiermee op weg.

• Bouwen na 1 januari 2024: de Wet kwaliteitsborging

De bouwregels gaan veranderen. De Wet kwaliteitsborging (Wkb) knipt vanaf 1 januari 2024 de omgevingsvergunning op in 2 delen: het ruimtelijke deel en het technische deel.

• Ruimtelijke plannen

Informatie over bestemmingsplannen, structuurvisies en algemene regels voor gebruik van gebouwen en terreinen in de stad.

• Omgevingsvergunning aanvragen

Op Omgevingsloket regelt u in 1x meerdere vergunningen voor bouwen, slopen en kappen.

• Omgevingswet

De Omgevingswet is een nieuwe wet vanaf 1 januari 2024 die alles regelt voor de leefomgeving.

• Welstand

Als u uw huis wilt verbouwen heeft u misschien een omgevingsvergunning nodig. Deze aanvraag wordt beoordeeld door de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit (voorheen Welstands- en monumentencommissie).

• Steigers, containers en andere voorwerpen plaatsen

Plaatsen van een voorwerp zonder vergunning: 2 dagen vooraf melden. Wel vergunning nodig: deze minstens 8 weken vooraf aanvragen.

• Bouwgrond

Bouwkavels zijn percelen grond waarop u een woning of bedrijf kunt laten bouwen. Verschil is er voor particuliere woningbouw en ontwikkelaars of bedrijven.

• Aanbouw en uitbouwen

Voor aan- of uitbouw heeft u in soms een omgevingsvergunning nodig. Met de vergunningencheck in het Omgevingsloket online ziet u dit direct.

• Stuk grond kopen

Ligt er een stuk gemeentegrond rondom uw woning en wilt u uw tuin vergroten? Vraag dan de gemeente Dordrecht of u dit stuk grond mag kopen.

• Onttrekkingsvergunning woonruimte

Bij gebruik van een woning of woonruimte voor een ander doel dan wonen. Ook bij verhuur van 2 of meer kamers binnen 1 woning.

• Dakkapellen

Als u een dakkapel wilt plaatsen heeft u in sommige gevallen een omgevingsvergunning nodig. Voor u de aanvraag indient, doorloopt u eerst een stappenplan.

• Splitsing in appartementsrechten

Vergunning splitsing in 4 of minder appartementsrechten: aanvraag digitaal. Splitsing in meer dan 4 appartementsrechten: aanvraag per post of aan de balie.

• Monumenten

Bij verbouwing van of een wijziging aan een monument is altijd een omgevingsvergunning nodig. Ook voor duurzaamheidsmaatregelen.

• Concept verzoek omgevingsvergunning

Als u niet zeker weet of uw (ver)bouwplannen haalbaar zijn, dan is een concept verzoek omgevingsvergunning verstandig.

• Zonnepanelen

Bij het plaatsen van een zonnepaneel of zonnecollector heeft u soms een omgevingsvergunning nodig. Bekijk het stappenplan voor u de aanvraag indient.

• Schuttingen en hekwerken

U heeft soms voor het plaatsen van schuttingen/hekwerken een omgevingsvergunning nodig. Voor u de aanvraag indient, doorloopt u eerst een stappenplan.

• Huisnummer aanvragen

Bij het splitsen van uw woning of pand heeft u 1 of meer huisnummers nodig. U vraagt dat aan via het omgevingsloket of soms direct via de gemeente.

• Kozijnen en gevelpanelen

Doorloop eerst het stappenplan voor u een aanvraag indient. Voer eenvoudige de vergunningscheck uit en lees of u een vergunning nodig heeft.

• Woning voor andere doelen gebruiken

Een woning (tijdelijk) helemaal of voor een deel voor een ander doel gebruiken of verhuren? U heeft daarvoor 1 of meerdere vergunningen nodig.

• Dakramen en lichtkoepels

Als u een dakraam of lichtkoepel wilt plaatsen heeft u soms een omgevingsvergunning nodig. Bekijk eerst het stappenplan voor u de aanvraag indient.

• Aanleggen, omgevingsvergunning nodig?

U vraagt een omgevingsvergunning en/of watervergunning aan via het Omgevingsloket online. Binnen 8 weken tot 6 maanden krijgt u bericht.

• Klacht over huurwoning geven

Meld de gebreken aan de huurwoning of huurwoonwagen eerst aan de eigenaar daarvan. Lost deze de gebreken niet op tijd op? Dan kan de gemeente helpen.

• Slopen van woning of gebouw

Op zijn laatst 4 weken voor de sloop doet u gratis melding via het Omgevingsloket online. U leest direct of u ook vergunningen nodig heeft.

• (Schotel)antennes

Voor het plaatsen van 'n (schotel)antenne heeft u in soms een omgevingsvergunning nodig. Met de vergunningencheck in het Omgevingsloket ziet u dit direct.

• Bodembeheer

Dordrecht kent oude wijken waar de bodem door jarenlang gebruik verontreinigd is. Lees hier informatie over lood, bodemonderzoek en bodemsanering.

• Zelf een huis bouwen

De gemeente geeft ruimte aan mensen die zelf een huis willen bouwen.

• Funderingsaanpak Dordrecht

Dordrecht is een voorloper in Nederland in de aanpak van funderingsschade. U vindt op deze pagina meer informatie over onze aanpak.