Tweelingenstraat en Stierstraat: stap voor stap naar een fijne groene buurt

Samen met Trivire veranderen we de tuinen en grasvelden in de Tweelingenstraat en de Stierstraat. We maken het groen gevarieerder en fijner om in te verblijven. We hebben wensen en behoeften van bewoners opgehaald en vertaald naar een ontwerp.

Woningbouwvereniging Trivire renoveert de tuinen van de benedenwoningen en wij leggen regentuinen aan. De openbare grasvelden tussen de woningen richten we opnieuw in. We zorgen daarbij voor variatie in het groen.

Regentuinen

Als we de tuinen renoveren, koppelen we bij een aantal woningen de afvoer van de regenpijpen af. Het riool kan de steeds zwaardere regenbuien niet altijd verwerken. In het openbare groen graven we hier en daar grond af.

Via een speciale goot leiden we het regenwater van de daken naar de verdiepte stukken grond. In deze regentuinen zakt het water weg. Zo ontlasten we het riool en is de buurt beter bestand tegen hevige regenval.

Planten en dieren

Van de afgegraven grond uit de regentuinen maken we heuvels in de grasvelden tussen de woningen. De hoogteverschillen geven het groen meer afwisseling en dat is goed voor de biodiversiteit: meer verschillende soorten planten en dieren. Ook voegen we borders met bloeiende planten toe.

We stimuleren de biodiversiteit nog meer door op sommige plekken minder te maaien. Daar ontstaat dan ruw gras waar inheemse bloemen kunnen groeien.

De heuvels en bloeiende planten geven de buurt ook een natuurlijke en speelse uitstraling.

Ontwerpen

Op de ontwerpen staan de verschillende onderdelen van de nieuwe groene buurt.

Ontwerp Tweelingenstraat Ontwerp Stierstraat

• De regentuinen komen vlak achter de tuinen van bewoners.
  • De gebogen lijnen geven de borders aan met bloemen en heesters. Daarvoor gebruiken we grond uit de regentuinen.
  • Op een paar plekken vervangen we de verharding door groen.
  • Waar ruw gras komt, maaien we minder vaak en gaan bloemen groeien.

Met de buurt

Het basisontwerp voor de nieuwe inrichting is bijna klaar. Een paar plekken in het ontwerp hebben nog geen definitieve invulling. Daarover gaan we met de buurt in gesprek. Worden dit plekken om te sporten, chillen, moestuinieren of spelen?

Zowel in de Tweelingenstraat als in de Stierstraat gaan we dit met bewoners bespreken. Dat doen we onder andere met Chillen in het groen-bijeenkomsten.

Chillen in het groen

Van september tot en met december 2023 hielden we meerdere bijeenkomsten in de buurt. Ze hadden als onderwerp: Chillen in het groen, hoe zou jij dat doen? Bewoners spraken met medewerkers van de gemeente en Trivire over hun ideeën voor het groen in de buurt.

Ontwerpers van Coöperatie Tussentuinen waren erbij om de ideeën te verzamelen. Zij hebben de ideeën verwerkt in de ontwerpen. Zo zijn de ontwerpen voor het groen in de Tweelingenstraat en de Stierstraat tot stand gekomen.

Planning

In het eerste kwartaal van 2024 begint het werk in de Tweelingenstraat. We willen dit voorjaar alles zaaien en planten. Daarom zijn we al vroeg in het jaar begonnen.

In de Stierstraat moeten eerst leidingen weggehaald worden. Daar begint het werk waarschijnlijk in het derde kwartaal van 2024.

Contact

Vragen kunt u stellen bij de bijeenkomsten in de buurt. Heeft u verder nog vragen over wat er gaat gebeuren? Neem contact op met Mieke Muijres van gemeente Dordrecht via telefoonnummer 14 078 of mailadres wijkmanagers@dordrecht.nl.

Het project in de Tweelingen- en Stierstraat is mede mogelijk gemaakt door Provincie Zuid Holland.