Transvaalstraat: aanleg extra riool in 2025

In de 19e-eeuwse schil is bij zware buien last van wateroverlast. Daarom gaan wij in de Transvaalstraat een extra riool voor regenwater aanleggen. Op deze pagina leest u hoe we dit gaan aanpakken.

Verbetering waterafvoer bij zware buien

In de Dordtse binnenstad is bij zware buien op een aantal plaatsen wateroverlast. We zijn van plan om in het voorjaar van 2025 een nieuw riool voor regenwater aan te leggen in de Transvaalstraat. Met dit riool kunnen we regenwater tijdens zware buien sneller afvoeren. Op figuur 1 is te zien waar het nieuwe riool ongeveer komt te liggen.

Situatie Transvaalstraat maart 2024

Figuur 1: op de stippellijn komt het nieuwe regenwaterriool te liggen.

Overlast

Het werk brengt overlast met zich mee. In 2024 vindt de voorbereiding van het project plaats. In die voorbereiding zal nagedacht worden over bereikbaarheid, parkeren, huisvuil ophalen enzovoorts.

Planning

Na de graafwerkzaamheden en de aanleg van het riool laten we de bodem met een tijdelijke bestrating altijd een jaar nazakken (inklinken). Dit doen we om verzakkingen in de nieuwe bestrating te voorkomen. Na een jaar inklinken gaan we de definitieve inrichting maken.

Vragen

Heeft u vragen over de werkzaamheden van de gemeente? Dan kunt u contact opnemen met de projectleider van de gemeente, de heer Adriaan van Tilborg. U kunt dit doen via e-mail of via het telefoonnummer 14078. Met alle andere vragen aan de gemeente kunt u terecht bij het meldingssysteem Fixi.nl.