Walenburg en Sandenburg: onderhoud en herinrichting

In de Sandenburg en Walenburg gaan we vanaf 2025 aan de slag met drie dingen:

1. Het vervangen van het riool
  2. Het plaatsen van een tweede riool
  3. Een nieuwe inrichting

Op deze pagina houden wij u op de hoogte van de planning en werkzaamheden. Als het nodig is ontvangt u ook (extra) informatie vanuit de gemeente of de aannemer.

1. Vervangen riool

Het oude riool in de Sandenburg en een deel van Walenburg is zo'n 60 jaar oud en moet vervangen worden. In dit gemengde waterriool komen nu twee afvalstromen bij elkaar. Het vuilwater, uit de wc en douche, en schoon hemelwater, dat op straat valt en door de putten wegstroomt. Als het werk rondom het riool klaar is leggen we tijdelijke tegels aan. De plek waar het riool is gelegd moet eerst goed inzakken.

Walenburg en Sandenburg: hier wordt het riool vervangen

2. Plaatsen tweede riool

Tegelijk gaan we een extra riool aanleggen om de kans op wateroverlast kleiner te maken. Bijvoorbeeld tijdens veel regen.
Eén van de gevolgen van de klimaatveranderingen zijn zware regenbuien. Dat kan zorgen voor wateroverlast. Daarom leggen we in 2025 een tweede riool aan. Met dit riool kunnen we regenwater tijdens zware buien sneller afvoeren. Het nieuwe riool komt naast het bestaande riool voor vuilwater.

3. Een nieuwe inrichting

Zijn de riolen geplaatst? Dan laten we de tijdelijke tegels minimaal een jaar liggen. Dat is nodig zodat de grond kan 'zetten'. Na het aanleggen van een riool zakt de grond altijd nog in op bepaalde plekken. Daarna gaan we kijken naar de nieuwe inrichting van de straten.
Dat doen we in gesprek met u als bewoner. U weet als geen ander wat er speelt en heeft zeker ook een mening hoe u uw woonomgeving ingericht wil hebben. De uitnodiging voor de bewonersavond hierover krijgt u later.

Dit is de voorlopige planning van de werkzaamheden:

• Start voorbereiding rioolwerkzaamheden - april 2024
  • Aanpassen kabels en leidingen - voorjaar 2025
  • Start voorbereiding nieuwe inrichting Walenburg-Sandenburg - voorjaar 2025.
  • Aanbesteding rioolwerkzaamheden - najaar 2025
  • Uitvoering rioolwerkzaamheden - 1e helft 2026
  • Start bestratingswerkzaamheden/ herinrichting Walenburg-Sandenburg - voorjaar 2027

Vragen en informatie

Heeft  u vragen over de werkzaamheden van de gemeente? Of wilt u al zaken onder de aandacht brengen? Neem dan contact op met de projectleider van de gemeente dhr. J. Heijboer. U kunt dit doen via e-mail of via het telefoonnummer 078 – 770 4651. Voor alle andere vragen aan de gemeente kunt u terecht bij het meldingssysteem Fixi.nl.