Toulonselaan: herinrichting

Op de Toulonselaan is het wegdek op een aantal plaatsen slecht. Het slechte wegdek kan hinder veroorzaken, daarom pakken wij de straat vanaf 2025/2026 aan. Om de verkeersveiligheid te verbeteren is de weg in 2022 aangepast van twee naar één rijbaan.

In 2022 hebben wij de inrichting van de Toulonselaan aangepast. De smalle fietsstrook is verbreed en aan andere kant van de weg hebben we boombakken geplaatst. Dit gaat om een tijdelijke aanpassing die we ook onderzoeken voor de nieuwe inrichting.

Foto 1: Tijdelijke indeling van de Toulonselaan

Foto 1: Tijdelijke indeling van de Toulonselaan

Aandacht voor fietsers, groen, water en parkeren

Bij de nieuwe inrichting hebben we aandacht voor de gebruikers van de straat. De auto's, fietsers en voetgangers. Maar bijvoorbeeld ook de brandweer die vanaf de nieuwe uitrukpost op het Oranjepark vertrekt.

Ook kijken we of er plek is voor meer groen. De bomen die we nu hebben geplaatst geven een eerste indruk hoe dat er uit kan zien. Verder zien we dat er bij zware buien wateroverlast op de Toulonselaan ontstaat. Ook hier willen we met de herinrichting een oplossing voor onderzoeken.

Verkeersmodel

Om te kunnen starten met het ontwerp van de nieuwe straat maken we een verkeersmodel. In dit model bekijken we hoe auto's, fietsers en openbaar vervoer in de toekomst door het gebied gaan. Met deze informatie maken we een eerste schetsontwerp. Het is een eerste aanzet om samen met u verder aan te vullen. Met uw ideeën en toevoegingen maken wij de volgende stap in het ontwerp tot het ontwerp klaar is.

Onderzoeken

In voorbereiding op het vervangen van het asfalt voeren wij onderzoeken uit. Zo kijken bijvoorbeeld naar hoe sterk de grond is onder het bestaande wegdek.

Planning

Op dit moment bereiden we het werk voor. Later starten we met het maken van een nieuw ontwerp. We verwachten dat het werk voor de aanleg van het nieuwe wegdek start in 2026. Meer informatie over de planning van het werk gaan wij via deze website in 2024 delen.

Vragen

Heeft u vragen over de werkzaamheden van de gemeente? Of wilt u nu al iets aan mij mee geven? Dan kunt u contact opnemen met mij, dhr. A. (Adriaan) van Tilborg, als projectleider van de gemeente. U kunt dit doen via e-mail of via het telefoonnummer 14078. Alle andere vragen aan de gemeente kunt u melden bij het meldingssysteem Fixi.nl.