Vragen en antwoorden over de Hallincqlaan-Stooplaan-Singel

We hebben veel vragen gehad over de herinrichting van de Hallincqlaan, Stooplaan en Godfried Schalckensingel. Wat is de planning van het werk? Hoe zit het met de drempels in de straat? Deze en andere vragen beantwoorden wij op deze pagina.

Hallincqlaan en Stooplaan

​​​​We maken ons grote zorgen over de drempels. Hoe kunnen jullie verzekeren dat de trillingen geen invloed hebben op onze woningen? Er is al eerder schade ontstaan door tijdelijke drempels.

Wij hebben trillingsonderzoeken uit laten voeren. Daarnaast ook expertise onderzoeken bij naastgelegen woningen, om de invloed van de drempels vooraf duidelijk te maken. Uit het trillingsrapport kwam het advies om drempels alleen aan te leggen bij onderheide woningen. Verder kijken we naar het type drempel, zoals een sinusdrempel van asfalt met een minder steile helling. Expertise onderzoeken lopen nog om vast te stellen of de scheuren die er nu zijn, veroorzaakt zijn door verkeerstrillingen.

Hoe zit het met onze parkeervergunning als we niet in onze straat kunnen parkeren tijdens het werk?

Voordat het werk start krijgt u een aparte brief van parkeerbeheer. Hierin beschrijven zij dat u tijdelijk in een naastgelegen parkeerzone mag parkeren tot werk klaar is.

Kan de gemeente meer parkeerplaatsen maken?

We brengen net zo veel parkeerplaatsen terug als de bestaande situatie. Extra parkeerplaatsen is helaas niet meer van deze tijd. Wij kijken nu meer naar klimaatbestendigheid met onderwerpen als wateroverlast en hittestress. Deze onderwerpen zijn alleen op te lossen door het planten van meer bomen en groen.

Kan de gemeente snelheidsremmende maatregelen plaatsen in de toekomstige situatie? Mensen rijden hier nu heel hard.

Wij kijken of het mogelijk is om snelheidsremmende drempels aan te brengen op de weg. Daarnaast kijken we naar de mogelijkheden voor een verkeersplateau bij kruising Hallincqlaan-Stooplaan-Groenedijk. Zebrapaden vinden wij lastig in een 30km gebied, maar bekijken we opnieuw.

Kunnen de inritten naar onze woning breder?

Wij pakken dit op met de herinrichting. Minimale breedte wordt 4m. In de bestaande situatie zijn de inritten nog ouderwets 3m breed. Wij kijken ook goed naar de locatie van de nieuwe inrit en de wensen van de bewoners.

Vernieuwen jullie de straatverlichting voor LED?

In hele de stad vervangen wij oude lampen voor LED verlichting. Dit doen wij stap voor stap. Uw straat nemen wij mee of alles is al vervangen.

Hoe kan HVC mijn vuilcontainer legen als de weg eruit ligt?

De aannemer stemt zijn werkvakken af met HVC, zodat u de rolcontainers buiten het werkvak kan neerzetten voor lediging op vaste dagen.

Wat gebeurt er met de huisvuil-ophaalpunten?

Door de rijrichting van de vrachtwagens heeft HVC nieuwe locaties bepaald. Alle huisvuil-ophaalpunten komen aan de oneven kant van de straat. Locaties zijn dan met een tegel gemarkeerd.

Hoe is mijn woning bereikbaar tijdens het werk aan de straat?

Uw woning is altijd te voet bereikbaar. De aannemer zal tijdens het werk in uw straat loopschotten neerleggen.

Willen jullie met de herinrichting de overgang van de Stooplaan naar Oranjelaan opnieuw beoordelen? Omdat er zware trillingen zijn bij zwaar verkeer.

Onze verkeerskundigen en stedenbouwkundigen zullen hier onderzoek naar doen en mogelijke aanpassingen meenemen in dit project.

Hoe gaan de gemeente en de aannemer om met trillingen en scheuren tijdens de uitvoering?

Voor de geplande werkzaamheden laten wij een vooropname uitvoeren. U ontvangt hier nog een aparte brief over van een expertise bureau. Deze vooropname is voor ons een NUL-meting om te bepalen of de werkzaamheden schades hebben veroorzaakt aan uw woning. De aannemer krijgt in ieder geval werkinstructies mee om hevige trillingen te verminderen tijdens de uitvoering.

Zijn de nieuwe bomen straks groot of klein? En komen ze niet voor onze inrit te staan?

De nieuwe bomen zullen een middelmaat hebben met een stamomtrek van 25 tot 30cm. De plek van de boom bepalen wij zo, dat u er geen last van heeft bij het in- en uitrijden van uw oprit.

Wij willen graag kliko's voor plastic afval en niet alles aan de lantaarnpaal. Kan dat?

Dit is een keuze van HVC, er wordt in de binnenstad en 19e eeuwse schil niet gewerkt met kliko's voor plastic afval.

Kunnen wij gebruik maken van het warmtenet?

Via HVCgroep.nl kunt u zich aanmelden voor warmte van HVC. Hoe de begeleiding verder gaat, hebben wij geen invloed op als gemeente.

Kunnen zebrapaden zorgen voor snelheidsverlaging?

Zebrapaden hebben altijd een remmende werking, vanwege de extra alertheid van de bestuurder. Alleen bevinden wij ons in dit gebied al in een 30km zone. Zebrapaden leggen wij niet aan in 30km gebieden. Afdeling verkeer gaat hier nog wel naar kijken om een uitzondering te maken.

Kan er niet meer groen komen in plaats van parkeervakken?

De insteek is vergroenen waar mogelijk. Tijdens de bewonersavond zijn er wat ideeën aangegeven en deze zullen wij meenemen in op het voorlopig ontwerp. De aangepaste tekening kunt u binnenkort ook downloaden op deze projecten pagina.

Godfried Schalckensingel

Wat doet de gemeente aan de wateroverlast op straat bij regenbuien?

De waterbeheerder is samen met het Waterschap een oplossing aan het bedenken om het hoge singelpeil in het park te verlagen. Dit singelpeil staat namelijk in directe verbinding met het regenwaterriool en de hoge grondwaterstand.

Wat doet de gemeente aan de huidige straatinrichting en kuilen?

De huidige inrichting is een tijdelijke (dichtgeblokte) situatie om de grond nog te laten zakken na alle rioolwerkzaamheden. Met de nieuwe inrichting wordt alles weer op de juiste hoogte aangebracht en alle materialen in de straat ook vernieuwd.

Komen er snelheidsremmende maatregelen halverwege de Godfried Schalckensingel?

De verkeerskundige en stedenbouwkundige nemen dit mee in het ontwerp. Het nieuwe ontwerp zal binnenkort ook op deze site gedeeld worden.

Komen er nu definitief gebakken klinkers in de rijbaan?

Na de eerste bewonersavond was dit de uitkomst en kozen de meeste mensen voor gebakken klinkers in plaats van asfalt. Asfalt wordt meer gebruikt als racebaan en paste ook niet bij het straatbeeld voor bestemmingsverkeer.

Kan er niet meer groen komen in plaats van parkeervakken?

De insteek is vergroenen waar mogelijk. Tijdens de bewonersavond hebben we extra groenvakken op tekening gezet. Denk aan het grote groenvak bij de uitrit van Kunstmin.

Blijft de invalide parkeerplaats voor het inloophuis Helianthus?

Deze invalide-parkeerplaats blijft en de fietsenrekken zullen wij beter positioneren voor het pand zelf.

Doen jullie nog iets met onze bewonersinitiatieven?

Wij hebben alle stukken ontvangen van heer van der Horst. Wij kijken hier zorgvuldig naar en laten binnenkort de uitkomst zien als de aanpaste ontwerptekeningen te downloaden is op deze pagina. Het ontwerp wat in 2020 door bewoners bedacht is, voldoet niet aan de huidige richtlijnen. Alle parkeervakken moeten tegenwoordig minimaal 1,8 tot 2,0m breed zijn en 5,5m lang. Verder kunnen we niet zomaar een voorrangskruising maken van een inrit die naar achterliggende garages gaat (doodlopend).

Kan er niet een extra parkeervak aan de even zijde van de Singel ter hoogte van inloophuis komen? Wij zien de fietsnietjes altijd leeg staan.

Op dit moment vinden we het bieden van ruim voldoende fiets-parkeerplekken belangrijk. Uw opmerking over minimaal gebruik zullen wij onderzoeken in overleg met het inloophuis.

Komt er een zelfde hoeveelheid parkeervakken op de Singel?

Op de Godfried Schalckensingel blijft het aantal parkeerplekken gelijk.

Wordt de breedte van stoep 1.8 meter?

Dat is de minimale maat. Waar het kan maken we de stoep breder. De inzet is om aan de 'Kunstminzijde' een betere looproute te maken tussen Kunstmin en Energiehuis(garage).

Wat wordt de breedte van het wegdek?

Dat wordt 4.5 meter. Dit is ook één van de wensen van het bewonersinitiatief.

Komen er alleen lichtmasten aan de oneven kant van de Singel?

Nee, aan beide zijden.

Kruising Singel - Hallincqlaan aanpassen met een snelheidsremmende inrichting? Plateau of plateaumarkering?

Daar kiezen we niet voor, omdat ver uit het meeste verkeer hier een afslaande beweging maakt en daarom al snelheid minder. We plaatsen op deze aanrijdroute voor hulpdiensten niet meer drempels dan in onze ogen noodzakelijk en is te verdedigen naar de hulpdiensten.

Wat is er mogelijk qua snelheidsremmende maatregelen? Drempels kunnen misschien niet door trillingen, maar zijn er andere opties?

Door de wegbreedte van 4,5 meter kun je de weg maximaal lokaal 1 meter versmallen als mogelijke snelheidsmeter. Vanwege weinig zijdelingse verplaatsingen en lage intensiteiten verwachten we daar geen effect van. Een snelheidsremmer gaat ten koste van parkeerplaatsen. Drempels kunnen wij onderzoeken, als bewoners dit qua geluid en trillingen aandurven.

Wat is de verwachte periode dat jullie met het werk starten?

We gaan uit van het 2e kwartaal en dan wordt het eerder mei/juni dat we starten.

Is het mogelijk dat er betere kwaliteit tekeningen online komen? De tekeningen waarmee we het nu moeten doen zijn erg onduidelijk en klein.

De versie met alle aanpassingen van de bewonersavond komt binnenkort online te staan als PDF en zal dan te downloaden zijn.

Ik lees nergens iets over vooropnames. Ik neem aan dat die wel komen voor de start van de werkzaamheden?

Het gaat hier om een nieuw werk met een andere aannemer. Vooropnames zullen wij weer uitvoeren in het 1e kwartaal van 2024.

Wat is de geschatte duur van het project?

Wij schatten nu in dat uitvoeringsperiode van mei 2024 tot eind 2024 zal zijn. We starten in de Singel (vanaf Noordendijk) en werken dan door richting Hallincqlaan en Stooplaan.

Kan ik altijd mijn huis bereiken? Tijdens afgelopen rioolwerkzaamheden heb ik meermalen overlast ervaren door hekken en/of bergen zand.

Aannemer moet uw woning altijd bereikbaar houden door loopschotten. Zo niet, kunt u de uitvoerder aanspreken of de gemeente bellen.

Wat doet de gemeente eraan overlast te voorkomen bij de ondergrondse container? Afgelopen rioolwerkzaamheden hebben er bergen vuilniszakken naast gelegen, omdat bewoners niet wisten dat de container tijdelijk buiten gebruik was.

HVC zullen wij informeren als een afvalcontainer niet bereikbaar is vanwege werkzaamheden. Ze passen dan hun route aan of plaatsen tijdelijke afvalbakken naast het werkvak.

Blijft de oprit naar de Kunstminplaats een drempel? De bestaande situatie zorgt voor veel trillingen, wanneer hier vrachtwagens overheen rijden.

Wij kunnen de nieuwe inritblokken wat schuiner/flauwer aanbrengen, zodat het minder trillingen veroorzaakt.

Zijn de locaties van de bomen al definitief?

Wij hebben van meerdere bewoners klachten gehad over nieuwe locaties waar de bomen komen. We zullen hier opnieuw naar kijken en ook rekening houden met bestaande grote bomen in tuinen van bewoners.

Is de parkeerautomaat nog meer te verplaatsen richting gezondheidscentrum? Ivm loopafstand.

Wij zullen dit afstemmen met de afdeling parkeerbeheer.

Na de laatste rioolvervanging vallen er weleens gaten in de stoep. Kan de gemeente dit herstellen?

Voor snelle acties kunt u een Fixi melding maken binnen de gemeente Dordrecht. Binnen enkele weken is uw melding dan afgehandeld.

Kunnen jullie het gebied voor het gezondheidscentrum veiliger maken door een zebrapad of drempel?

Zebrapaden passen wij niet toe in 30km gebieden. Wel wordt er gekeken naar een snelheidsremmende maatregel.

Kan heel de Godfried Schalckensingel geen woonerf worden?

Een woonerf maken, betekent ook alles ophogen en alles op hetzelfde niveau aanbrengen. Voetpad, parkeervak en rijbaan zijn dan gelijk. In dit wateroverlast gevoelige gebied is dat helaas niet mogelijk.Hoogteverschillen zijn nodig tussen voetpaden en rijbaan om aan de waterbergingseis te voldoen.

Verder is de Godfried Schalckensingel een ontsluiting naar achterliggende straten via Chris J. Walsonstraat en Ameliahof.​