Begroting 2024: sterker, socialer, schoner

De begroting 2024 van de gemeente Dordrecht is sluitend; het bouwt voort op de ingeslagen weg van het Politiek Akkoord 2022-2026. We bereiden ons tegelijkertijd wel voor op financieel zwaardere tijden. Vanaf 2025 dreigt er een groot financieel tekort dat in de jaren erna meer wordt. Dat vraagt om scherpe keuzes voor de toekomst.

We krijgen te maken met een nieuwe financiële situatie. Dat vraagt om scherpe keuzes voor de toekomst. Vanaf 2026 komt de gemeente voor grote uitdagingen te staan. Dit komt voor een deel doordat gemeenten dan minder geld krijgen van het Rijk. Daarnaast ziet de gemeente de eigen kosten hoger worden. Op langere termijn moeten we gemeenschappelijke voorzieningen vervangen. Daar is veel geld voor nodig. Om ons daarop voor te bereiden zijn helaas bezuinigingen nodig. Dat willen we zorgvuldig doen. Dus starten we nu al met die voorbereidingen.

Lokale belastingen

De lokale lasten stijgen zoals afgesproken alleen mee met de inflatie. Die correctie bedraagt 7,4%.

Focus voor 2024

De begroting van 2024 is de tweede begroting van het college. Ook komend jaar gaan we door op de ingeslagen weg van het Politiek Akkoord 2022-2026. Dit betekent dat de gemeente doorbouwt aan:

• Meer betaalbare woningen en het op gang brengen of houden van belangrijke bouwprojecten, zoals het Maasterras, Stadswerven, Wilgenwende, Amstelwijck en Spuiboulevard;
  • Een duurzame en groene stad, door bijvoorbeeld Wantij-West te vergroenen. Ook krijgt elke nieuw geboren Dordtenaar in 2024 een boom;
  • Bestaanszekerheid en gelijke kansen. Iedere Dordtenaar moet kunnen deelnemen aan de samenleving. We willen daarom nog meer mensen bereiken met het ruimhartige armoedebeleid en het succes van de DordtPas vasthouden en uitbouwen;
  • Groei van de economie en een gezonde arbeidsmarkt. We gaan afspraken maken met het voortgezet onderwijs. Zo zorgen we dat het potentieel van onze jongeren nog beter wordt benut. We willen opleiding en werk nog beter op elkaar laten aansluiten;
  • Een veilige, leefbare en levendige stad. Een prettige stad is een veilige stad. Daarom blijven we doorgaan met werken aan veiligheid. Dat doen we samen met partners, inwoners en ondernemers. Bijvoorbeeld met het verbeteren van digitale veiligheid en het tegengaan van ondermijning.

Meer informatie

In de afbeelding staat waar de gemeente in 2024 het geld aan uitgeeft. De gemeenteraad besluit op 7 november 2023 over de begroting. Op www.dordrecht.begroting-2024.nl kunt u meer informatie vinden en de gehele begroting lezen.

Begroting infographic 2024 HR