Handhaving door boa's

Binnen de gemeente Dordrecht bevorderen onze buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) de leefbaarheid in de wijken en het buitengebied, waaronder de Biesbosch. 

Een boa houdt controle op de openbare orde en het uitvoeren van wettelijke bepalingen. Bij overtredingen treedt de boa handhavend op in zijn politietaak. Hierop geldt de Wet politiegegevens (Wpg). Net als de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) stelt de Wpg eisen aan de verwerking van persoonsgegevens. Hieronder leest u hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens. 

Doel

Boa's verwerken persoonsgegevens van situaties die binnen Dordrecht plaatsvinden. Dit kunnen bewoners van binnen of buiten Dordrecht zijn. Een boa verwerkt persoonsgegevens voor verschillende doelen. Denk hierbij aan: 

  • opmaken van een proces-verbaal wanneer u een strafbaar feit pleegt 
  • behandelen, administreren en financieel afwikkelen van de betalingen verbonden aan het proces-verbaal. Denk hierbij aan: 

* toekennen van bezwaren
* toepassen van een tegemoetkoming 
* toepassen van verminderingen en betalingsregelingen

  • onderzoek naar en opsporen van verdachten van strafbare feiten 
Categorieën persoonsgegevens

Bij het opmaken van een proces-verbaal registreren wij:

  • contactgegevens
  • geboorteplaats en geboortedatum
  • een omschrijving van het strafbare situatie met tijd en plaats hiervan
  • het BSN
  • het soort identiteitsbewijs en het nummer daarvan

Wij verzamelen ook financiële gegevens bij het betalen van een proces-verbaal en/of bij een  betalingsregeling. 

Voor aangifte bij de politie verzamelen wij:
contactgegevens

  • geboorteplaats en -datum
  • ‘label’ en/of ‘teken’ bij een graffiti-incident 
  • tijd, plaats en soort strafbare situatie  

Wij maken ook gebruik van camerabeelden bij:

  • het signaleren van overtreders
  • opsporen van verdachten van strafbare situaties en 
  • het verrichten van onderzoek van strafbare situaties

Ook kunnen onze boa's ook gebruik maken van hun bodycams. Meer hierover leest u op de pagina Bodycam en uw privacy

Verwerkingsgrondslag 

Wij mogen persoonsgegevens niet zomaar verwerken, daar is een verwerkingsgrondslag voor nodig. De reden waarom de boa’s persoonsgegevens onder de Wpg verwerken, is het uitvoeren van een wettelijke taak. 
De boa’s verwerken persoonsgegevens volgens: 

  • het Wetboek van Strafvordering
  • de Wet politiegegevens
  • het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar
  • de Algemene Plaatselijke Verordening (APV)
Bewaartermijn

De verzamelde gegevens mogen wij voor het uitvoeren van de dagelijkse taken tot 1 jaar na de 1e verwerking verwerken. Persoonsgegevens waarvan de bewaarperiode voorbij is, worden geautomatiseerd vergeleken om verbindingen vast te stellen. Dit kan tot maximaal 5 jaar na de 1e verwerking. Daarna verwijderen onze systemen deze automatisch.  De verwijderde politiegegevens bewaren wij dan nog 5 jaar voor:

  • afhandeling van klachten
  • verantwoording van verrichtingen (handelingen) en
  • bijzondere gevallen en na opdracht van het bevoegd gezag voor het hernieuwd verwerken van de gegevens

Camerabeelden van stations, haltes, gebouwen en terreinen bewaren wij maximaal 28 dagen. We bewaren deze beelden langer als er een strafbaar feit heeft plaatsgevonden. We dragen de beelden dan over aan de politie voor een strafrechtelijk proces.  Denk hierbij aan beelden waarop een ernstige gebeurtenis of een gepleegd misdrijf te zien is.

Persoonsgegevens delen met anderen

Alleen daarvoor aangewezen medewerkers krijgen toegang tot de gegevens. Zij mogen alleen de gegevens bekijken als zij die nodig hebben voor het uitvoeren van hun taken. We mogen ook toegang geven aan medewerkers van politie of de gemeente. Ook zij mogen alleen de gegevens zien die zij nodig hebben. Wij leggen automatisch de handelingen van die medewerkers vast. Daarmee houden wij controle op wie welke handeling op welk tijdstip en in welk bestand uitvoert. 
De ontvangers van de gegevens hebben een geheimhoudingsplicht. Dat betekent dat zij de gegevens niet aan en/of met een ander mogen delen. 

Bij het opmaken van een proces-verbaal controleren wij gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit doen wij opnieuw na het versturen van de eerste betaalherinnering.
Soms is het nodig dat de gemeente persoonsgegevens aan derden verstrekt. Bijvoorbeeld aan:

  • het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) 
  • aan het Openbaar Ministerie (OM) of 
  • de politie als de gemeente aangifte doet van een gebeurtenis

Daarnaast delen wij persoonsgegevens met verwerkers die voor ons persoonsgegevens verwerken. Voorbeelden daarvan zijn: 

  • incassobureaus
  • cloud- en hostingspartijen en (partijen bij wie wij opslag op de server huren)
  • IT-dienstverleners

Met deze verwerkers hebben wij een verwerkersovereenkomst afgesloten. Daarin hebben wij de rechten en plichten voor de verwerking beschreven. Uw persoonsgegevens delen wij niet buiten de Europese Economische Ruimte (EER).  

Aanvraag op persoonskenmerken of automatische beslissing

Wij gebruiken geen profielen en we maken geen gebruik van automatisch beslissingen.