Horeca en de 1,5 meter economie

De belangrijkste informatie voor horecaondernemers.

Op deze pagina vindt u informatie over de maatregelen van de Rijksoverheid en de lokale maatregelen voor horecaondernemers.

Welke maatregelen gelden voor horecaondernemers?

Het kabinet heeft landelijke maatregelen genomen om de verspreiding van het coronavirus te beperken. Deze maatregelen kunt u vinden op de website van de Rijksoverheid.

De belangrijkste maatregelen zijn

  • Eet- en drinkgelegenheden mogen open tussen 06.00 uur en 22.00 uur;
  • Afhalen en bezorgen kan tussen 06.00 uur en 01.00 uur 's nachts;
  • Verbod op verkoop van alcohol tussen 22.00 uur en 06.00 uur;
  • Maximaal 50 personen per ruimte (exclusief personeel);
  • Maximaal 50 personen per buitenterras (exclusief personeel);
  • Reserveren en gezondheidscheck is verplicht;
  • Geen entertainment, zoals televisieschermen (ook niet met het naderend EK voetbal).

Steunmaatregelen voor horecaondernemers in Dordrecht

Wij hebben een aantal maatregelen genomen om horecaondernemers te steunen. Deze maatregelen moeten bijdragen aan het herstel van de Dordtse horecasector en daarmee een aantrekkelijke en levendige stad. Hieronder kunt u lezen welke maatregelen dit zijn en hoe u hiervan gebruik kunt maken.

  1. Tijdelijke uitbreiding terrassen

    Terrassen - toegestaan vanaf 28 april 2021

    Vanaf 28 april 2021 om 12.00 uur is het weer toegestaan om uw reguliere terras te gebruiken. Om ondernemers de mogelijkheid te bieden hun gasten op 1,5 meter afstand van elkaar op het terras te laten plaatsnemen, is het mogelijk om een tijdelijke terrasuitbreiding aan te vragen. Heeft u nog geen complete aanvraag voor een tijdelijke terrasvergunning ingediend? Dan mag u vanaf 28 april 2021 alleen open met uw reguliere terras. Wilt u op 28 april wel open met uw tijdelijke terrasuitbreiding? Dat kan alleen als:

    • u een complete aanvraag voor uw tijdelijke terrasuitbreiding hebt ingediend;
    • deze aanvraag is precies hetzelfde als vorig jaar.

    Is uw aanvraag tijdelijke terrasuitbreiding anders dan vorig jaar (bv. groter of anders gesitueerd)? Dan mag u pas open als de vergunning is verleend. Dien daarom zo snel mogelijk een complete aanvraag tijdelijke terrasuitbreiding in.

    Een aanvraag indienen

    Als u gebruik wilt maken van een tijdelijke verruiming van uw terras, dan dient u hiervoor een nieuw aanvraagformulier in. Ook als u eerder een verruiming heeft aangevraagd (tot 1 april 2021). Voor een tijdelijke terrasuitbreiding tot 1 april 2022 dient u de volgende documenten in:

    • Aanvraagformulier tijdelijk terras tot 1 april 2022;
    • Plattegrond (duidelijke tekening met afmetingen en situering van het tijdelijke terras).
       

    U heeft toestemming nodig als uw uitbreiding voor het pand van een andere eigenaar/huurder komt te staan. Geen toestemming is geen uitbreiding.


    E-mail uw aanvraag inclusief verplichte documenten naar apv@ozhz.nl. U ontvangt een automatische reply. 

    Wie kan een aanvraag indienen?

    Alle horecaondernemers (zowel commercieel als paracommercieel) kunnen een aanvraag voor een tijdelijke terrasuitbreiding indienen. 

    Hoe lang geldig?

    De tijdelijke uitbreiding is geldig tot 1 april 2022.. Maar we kunnen de terrasuitbreiding aanpassen of intrekken in deze situaties:

    • Als er andere regels komen van de Rijksoverheid;
    • Als in de praktijk blijkt dat het niet werkt. Bijvoorbeeld door drukte of het niet houden aan de regels of als de veiligheid in het gedrang komt.
    • U verwijdert de terrasuitbreiding ook wanneer deze langdurig niet gebruikt wordt.

    Wat zijn de algemene regels voor terrasuitbreiding

    • Als u eerder een terrasuitbreiding heeft gekregen, dan kunt u maximaal het aantal m2 aan uitbreiding aanvragen dat u eerder heeft gekregen.
    • Het uitgebreide terras mag niet langer open zijn dan uw huidige terras. Het kan ook voorkomen dat de gemeente bepaalt dat de uitbreiding van uw terras eerder moet sluiten dan de rest van uw terras. Bijvoorbeeld om overlast te voorkomen.
    • Brandkranen, nooduitgangen en toegangen tot woningen en bedrijven moeten vrij blijven.
    • Nood- en hulpdiensten moeten een vrije doorgang hebben van 3,5 meter.
    • Het is verboden muziek op het terras af te spelen.
    • Het is toegestaan terrasverwarming te plaatsen. U moet dan aan de voorwaarden voldoen.
    • Wilt u samen met andere ondernemers op dezelfde plek een terras? Dan maakt u een gezamenlijk plan.
    • Het is niet toegestaan om (open) (party)tenten op het terras te plaatsen.
    • De verkeersveiligheid mag niet in gevaar gebracht worden.
    • Het terras wordt verwijderd wanneer deze gedurende 4 weken niet gebruikt wordt of als er een landelijk verbod is op het gebruik van het terras.
    • Tijdelijke terrasuitbreiding is in korte tijd verplaatsbaar

    Aanvraag omgevingsvergunning

    In sommige gevallen heeft u ook een tijdelijke omgevingsvergunning nodig. Bijvoorbeeld als het bestemmingsplan geen terras toestaat of als u een bouwwerk wilt plaatsen op uw terras. Wilt u weten of een omgevingsvergunning nodig is, neem dan contact op met een van de accountmanagers van Dordt Onderneemt. Een omgevingsvergunning vraagt u aan via www.omgevingsloket.nl.

    ​Wat is toegestaan op uw terras?

    Het is toegestaan om zonder omgevingsvergunning:

    • een of meer parasol(s) te plaatsen als u deze elke avond inklapt;
    • een terrasscherm te plaatsen met een maximale hoogte van 1,50 meter, vanaf 1 meter transparant uitgevoerd.
       

    Wilt u een andere vorm van overkapping, een ander bouwwerk of is uw terras aan minder dan 3 zijden open? Dan heeft u een (tijdelijke) omgevingsvergunning nodig. In dat geval neemt de beoordeling meer tijd in beslag. Een omgevingsvergunning vraagt u aan via www.omgevingsloket.nl

    De minimale eisen bij elke aanvraag zijn:

    • Situatietekening bestaande en nieuwe toestand op schaal en gemaatvoerd.
    • Maatvoeringen van de bouwwerken op schaal en gemaatvoerd.
    • Productinformatie indien van toepassing.
    • Kleur- en materiaalgebruik.
    • Gegevens bouwbesluit waarbij ingegaan wordt op brandveiligheid, constructie en ventilatie.


    ​​​Voor specificaties bekijkt u de flyer constructieve veiligheid Winterterrassen.

  2. Horecavoucher voor advies

    Horecavoucher: persoonlijk gesprek met onafhankelijk adviesbureau

    Wij hebben een aantal maatregelen genomen om horecaondernemers te ondersteunen. Een van die maatregelen is de horecavoucherregeling. Deze regeling biedt de hard geraakte (startende) horecaondernemers ondersteuning. De ondernemer kan een voucher aanvragen die recht geeft op een persoonlijk gesprek met het onafhankelijke adviesbureau Horecaadviesbureau.nl. Op basis van het gesprek formuleert het bureau een op maat gemaakte bedrijfsscan. Hierin worden de toekomstmogelijkheden van de onderneming in kaart gebracht.

    Voor wie

    Alle horecaondernemers, ook startende ondernemers, kunnen zich aanmelden voor de voucherregeling. Er worden 30 vouchers beschikbaar gesteld, die verdeeld worden op volgorde van binnenkomst.

    Hoe gaat het in zijn werk?

    De ondernemer meldt zich aan bij de gemeente. Wij zorgen ervoor dat de contactgegevens bij het adviesbureau terecht komen. Dit bureau neemt binnen 1 werkdag contact op om een keukentafelgesprek in te plannen. De gesprekspunten zijn onder andere "hoe staat mijn zaak ervoor?" en "welke kansen zijn er?".
    Met de informatie uit dat gesprek en eventuele aanvullende gegevens wordt door het bureau een bedrijfsscan op maat uitgevoerd om het toekomstperspectief van het bedrijf in kaart te brengen. De uitkomst van de scan en de daarbij behorende oplossingen of alternatieven worden door het adviesbureau met de ondernemer besproken. De kosten van het bovenstaande traject zijn voor rekening van de gemeente.

    Aanmelden

    Aanmelden kan eenvoudig door een e-mail te sturen naar Chantal Bouma met jouw contactgegevens (naam, naam onderneming en telefoonnummer).

    Vragen

    Voor eventuele vragen kan contact worden opgenomen met de gemeente via Chantal Bouma. Dit kunt u doen door een e-mail te sturen.

  3. Trainingen voor horecaondernemers en -personeel

    Vanaf 1 juni biedt de gemeente trainingen aan voor horecaondernemers en personeel. Binnenkort wordt het trainingsaanbod bekend gemaakt met de mogelijkheden om in te schrijven.

  4. Vermindering lokale lasten

    De gemeente heeft besloten ondernemers financieel te steunen door vrijstelling van een aantal lokale belastingen en leges:

    • Geen leges heffen voor bijschrijvingen leidinggevenden op de horecavergunning tot en met drie maandag na opening van de horeca, indien de aanvraag corona gerelateerd is. 
    • Geen leges heffen voor tijdelijke terrasvergunning, indien corona gerelateerd tot en met 31 december 2021.
    • Geen precariobelasting op terrassen en uitstallingen in 2021 en van 1 januari 2022 tot en met 30 maart 2022.
    • Geen heffing reclamebelasting 2021.

Wat zijn de maatregelen voor 1,5 meter afstand?

De ondernemer moet altijd voldoen aan de coronamaatregelen van de Rijksoverheid, veiligheidsregio en/of gemeente.

Vragen

Op de website van de veiligheidsregio www.zhzveilig.nl kunt u de meest actuele informatie vinden over de maatregelen in onze regio. Met vragen over de coronamaatregelen in onze regio kunt u contact opnemen met de helpdesk van de veiligheidsregio via telefoonnummer 088 – 636 5200.

Heeft u dringende vragen? Neem dan contact op met een accountmanager van Dordt Onderneemt.


 

Accountmanager
detailhandel, Horeca & ambulante handel

Reineke de Vries

Reineke de Vries

Accountmanager 
detailhandel, Horeca & ambulante handel

Boukje van de Ven

Foto van Boukje van de Ven