INDG.bs - informatiebrief geboorte binnen DRD

Geachte heer/mevrouw,

Uw digitale aangifte van geboorte is helemaal goed gegaan! De akte van geboorte hebben wij opgemaakt en uw kind hebben wij opgenomen in onze Basisregistratie personen (BRP). Voor u hebben wij belangrijke informatie die wij anders aan de balie met u delen.

BSN voor kinderen

Uw kind krijgt een burgerservicenummer (BSN) nadat u aangifte heeft gedaan van geboorte.

Kind in Dordrecht geboren en woont in Dordrecht

In de bijlage vindt u het burgerservicenummer (BSN) en de persoonslijst (PL). De PL is een overzicht uit de basisregistratiepersonen (BRP)

Kind geboren in Dordrecht en woont in een andere gemeente

U ontvangt van de eigen gemeente het burgerservicenummer (BSN) en de persoonslijst (PL). De PL is een overzicht uit de basisregistratiepersonen (BRP)

Hielprik en gehoortest

In de ontvangstbevestiging van uw digitale aangifte hebben wij u al geïnformeerd over de hielprik en de gehoortest. Misschien heeft uw zoon/dochter deze onderzoeken al gekregen. Zo niet? Dan komt de medewerker van het consultatiebureau binnen enkele dagen bij u aan huis. Als uw kind langer in het ziekenhuis moet blijven, neemt het verplegend personeel deze onderzoeken af. Vraag het verplegend personeel hiernaar.

Gezamenlijk gezag

Als u niet getrouwd bent of geen registratie partnerschap heeft, mogen beide ouders het ouderlijk gezag aanvragen. Dit is gratis als u dat online regelt.

Als u getrouwd bent of een registratie partnerschap heeft, heeft u beiden (meestal) automatisch het gezag.

Op de website van de rechtbank www.rechtspraak.nlleest u daarover meer informatie. U kiest voor de optie Gezag kind aanvragen.

Zorgverzekering

Met het BSN van uw kind regelt u zelf de zorgverzekering voor uw kind. De gemeente deelt over de geboorte geen informatie met zorgverzekeringen.

Kinderbijslag

De geboorte van uw kind hebben wij doorgegeven aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Van hen krijgt u een brief over de kinderbijslag. De betaling van de kinderbijslag gebeurt altijd achteraf per kwartaal. Het kan dus even duren voor u hierover bericht krijgt.

Internationale geboorteakte
Uw kind heeft naast de Nederlandse nationaliteit misschien ook nog een andere nationaliteit. Het consulaat of de ambassade vraagt voor de aanmelding van uw kind om een internationale geboorteakte. Dit is een afschrift van de geboorteakte in meer talen. Deze akte vraagt u online aan in de geboortegemeente van uw kind.

Trouwboekje

Wij schrijven uw kind graag voor u bij in uw trouwboekje. Dat kan altijd achteraf op een moment dat het u uitkomt. U neemt bijvoorbeeld uw trouwboekje mee als u voor andere zaken naar het Stadskantoor komt. Bijvoorbeeld (als u in Dordrecht woont) bij uw aanvraag van een paspoort of rijbewijs.
U bent niet verplicht om uw kind bij te laten schrijven in uw trouwboekje.

Kraamcadeautje

Wij geven u namens de gemeente Dordrecht natuurlijk graag een knuffelschaap cadeau. Als u met de tegoedbon bij deze brief naar het Stadskantoor of gemeentehuis binnen de Drechtsteden komt, krijgt u het schaapje direct mee.

Tot slot

In deze standaard brief hebben wij het een en ander voor u op een rijtje gezet. Het kan zijn dat bepaalde informatie niet op uw gezin van toepassing is.

Wij wensen u met uw gezin een mooie toekomst!

Met vriendelijke groet,

@ot01directeur.dd.docx@

Tegoedbon

Tegen inlevering van deze tegoedbon mag u binnen de Drechtsteden het knuffelschaap ophalen.

Onze openingstijden zijn:

Alblasserdam: Cortgene 2