Afschrift of uittreksel burgerlijke stand

Regel uw zaken zoveel mogelijk online. Door het coronavirus werken wij alleen op afspraak en houden wij 1,5 meter afstand. Hierdoor hebben wij minder balies bezet dan u van ons gewend bent. Het kan voorkomen dat het daardoor niet lukt om op korte termijn een afspraak te maken. Wij vragen uw begrip hiervoor. Heeft u zaken te regelen die niet kunnen wachten? Bel ons daarover op telefoonnummer 14 078, wij denken graag met u mee in oplossingen.

U vraagt eenvoudig online een afschrift of uittreksel (akte) van de burgerlijke stand aan. Dit doet u in de gemeente waarin de gebeurtenis (geboorte, huwelijk, registratie partnerschap en/of overlijden) heeft plaatsgevonden.

Kosten en afhandeling

Het afschrift kost € 13,80. 
Een afschrift of uittreksel (akte) op werkdagen voor 13.00 uur besteld, heeft u de volgende werkdag in huis!
Door de aangepaste dienstverlening kan het mogelijk iets langer duren. 

Aanvragen

Aanvraag afschrift burgerlijke stand U heeft hiervoor DigiD nodig

Aan de balie regelen

Wanneer u een afschrift of uittreksel direct nodig heeft, doet u uw aanvraag aan de balie. Hiervoor komt u persoonlijk langs met uw identiteitsbewijs. Maak een afspraak om lange wachttijden te voorkomen! Het uittreksel krijgt u na betaling direct mee. 
Aan de balie betaalt u met de pin. Alleen als pinnen echt niet mogelijk is, accepteren wij ook gepast contant geld.

Van de volgende akten kunt u een afschrift of uittreksel aanvragen:

  • geboorteakte
  • overlijdensakte
  • huwelijksakte
  • echtscheidingsakte
  • akte van uw registratie partnerschap

Verschil tussen een uittreksel en afschrift

  • Uittreksel: beperkte informatie uit de akte
  • Afschrift: kopie van de hele akte met stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit noemen we een 'gewaarmerkte kopie'
  • Meertalig uittreksel: uittreksel voor gebruik in buitenland en bij buitenlandse autoriteiten in Nederland. Het uittreksel registratie partnerschap is niet meertalig.

Maak een afspraak akte burgerlijke stand

Akte/uittreksel nodig in buitenland

Op internationale bewijzen voor het buitenland heeft u meestal een apostille of legalisatie nodig. U haalt eerst het bewijs bij de gemeente op en neemt hem dan mee naar de rechtbank. Informatie daarover leest u op de website van Rijksoverheid

  • een apostille regelt u bij de rechtbank van de gemeente waar u het bewijs ophaalt (of de rechtbank waaronder die gemeente valt)
  • een legalisatie regelt u in 3 stappen. De juiste volgorde is:
    • 1. de afgevende instantie (bijvoorbeeld de gemeente)
    • 2. ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag
    • 3. ambassade van het betreffende land in Nederland

U betaalt het afschrift of uittreksel direct bij de aanvraag via iDEAL. Is dit voor u niet mogelijk? Machtig dan iemand om het afschrift voor u op te vragen.

Iemand machtigen voor de aanvraag

Iemand anders van 18 jaar of ouder mag voor u een afschrift of uittreksel aanvragen. Hiervoor machtigt u diegene en u geeft mee:

  • een volledig ingevulde machtiging (pdf, 231 kB) met datum en uw handtekening
  • uw geldige identiteitsbewijs of een kopie identiteitsbewijs
  • de ander (gemachtigde) neemt van zichzelf ook een geldig identiteitsbewijs mee

U kunt alleen aan de balie van de gemeente de aanvraag doen.

Geslachtsverandering (transgender)

Een transgender van 16 jaar of ouder mag het geslacht op zijn/haar geboorteakte laten aanpassen. Dit regelt u bij de burgerlijke stand van uw geboorteplaats. U mag ook uw voornaam laten aanpassen. Hiervoor neemt u een verklaring mee van een arts van één van de daarvoor aangewezen medische centra. Deze verklaring is niet ouder dan 6 maanden.  

Proces bij de burgerlijke stand (de gemeente):

  • u maakt een afspraak met de gemeente via telefoonnummer 14 078
  • u neemt de verklaring van de arts en uw identiteitsbewijs mee
  • de gemeente maakt gratis uw verklaring op om uw geslacht op uw geboorteakte aan te passen
  • u tekent deze verklaring
  • de gemeente maakt een aantekening op uw geboorteakte
  • wanneer u in Dordrecht woont, verandert de gemeente uw geslacht en eventueel uw voornaam in de basisregistratie personen (BRP)
  • wanneer u niet in Dordrecht woont, sturen wij uw gegevens op naar uw woongemeente. Zij passen uw gegevens in de BRP aan

Meer informatie leest u op de website van de Rijksoverheid.

Heeft u vragen?

Vul dan het webformulier in. Binnen 5 werkdagen krijgt u antwoord van ons.