Vraag en antwoord Wantijbrug


Vragen over het project:
 

Waarom moet de Wantijbrug worden gerenoveerd?

De twee beweegbare delen van de brug (de kleppen of 'vallen') hebben materiaalmoeheid. Dat komt doordat er meer en zwaarder verkeer over de brug rijdt. Ook voldoet de brug niet meer aan de nieuwste eisen. Er komen nieuwe, zwaardere kleppen. Daarmee wordt de brug sterker.

Ook de installatie is verouderd. Die vervangt Rijkswaterstaat door een nieuw standaard systeem voor de bediening, besturing en bewaking. Dat maakt het beheer en onderhoud van de brug eenvoudiger en efficiënter. Verder vinden er nog reparaties aan het beton plaats en komen er nieuwe leuningen.

Kan ik nog over de brug rijden?

De brug is vanaf 19 januari 19:00  tot 3 april 2020 afgesloten voor auto’s, motoren vrachtwagens. In die periode geldt een uitzondering voor hulpdiensten, het openbaar vervoer (de lijnbussen), (brom)fietsers en voetgangers. Zij kunnen wel over de brug.

Welke hinder kunt u verwachten?

Afsluitingen

Vanaf 19 januari 2020 (19:00 uur)  tot 3 april 2020 (05.00 uur) is de brug afgesloten voor auto's, motoren en vrachtwagens. Dat is nodig om het werk aan de brug te kunnen uitvoeren.  Nood- en hulpdiensten, het openbaar vervoer (de lijnbussen), (brom)fietsers en voetgangers kunnen wel over de brug. Zij hebben minder last van het werk. Vanaf 3 april 2020 (05.00 uur) kan het verkeer weer over de brug rijden.

Vanaf juni 2020 starten de werkzaamheden voor het onderhoud N3. Dan sluit Rijkswaterstaat de weg in fases voor een deel weer af.

Vanaf juli tot en met september 2020 moet de Wantijbrug in het weekend of 's nachts nog wel een paar keer dicht. Dat is nodig om de brugdekken te vervangen en de brug te testen.

Omleidingen

Rijkswaterstaat leidt het doorgaand verkeer over de A15 en over de A16. Door het verkeer dat omrijdt is het erg druk op de A15 en de A16.

Er komen ook omleidingen voor vervoer van gevaarlijke stoffen dat niet door de Drechttunnel mag. Dat wordt omgeleid over de A15, A27, A59 en A16 en andersom.

Wilt u vanaf de N3 in de stad komen? Dan kunt u vanuit het zuiden op de N3 rijden tot en met de laatste afslag voor de brug (Provincialeweg). Vanuit het noorden kunt u de afrit naar de Staart en de binnenstad gebruiken. Bijvoorbeeld om naar het bedrijventerrein De Staart te gaan.

Houd rekening met korte en smalle afritten en vertraging op de lokale wegen. De meeste drukte verwachten we lokaal op de route Merwedestraat-Oranjelaan-Noordendijk-Groenezoom-Hastingsweg-Provincialeweg.

Wat kan ik zelf doen om de hinder te beperken?

U als weggebruiker kan uiteraard ook iets doen om de hinder te beperken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • op andere tijden buiten de spits reizen
  • thuis of op een andere locatie werken
  • voor korte afstanden de fiets of elektrische fiets pakken
  • met het openbaar vervoer reizen (wel of niet gecombineerd met (brom)fiets of
  • auto).
  • samen reizen/carpoolen

 

Vragen over de verkeerssituatie in en rondom Dordrecht:
 

Had de Wantijbrug niet gelijk met het onderhoud N3 gepland kunnen worden?

De brug is aan het eind van zijn levensduur en moet nodig gerenoveerd worden. Dit kan niet nog jaren duren. Het onderhoud aan de N3 is in 2022 klaar, daarop kunnen we niet wachten. Het werk tijdens het onderhoud uitvoeren past niet in de krappe planning voor de N3. En we willen niet dat de N3 nog langer afgesloten wordt dan nu al het geval is.

Waarom vindt de renovatie van de brug plaats in de winter?

De brug is aan het eind van zijn levensduur en moet nodig gerenoveerd worden. Dit kan niet nog jaren duren. Het onderhoud aan de N3 start deze zomer en is in 2022 klaar. Rijkswaterstaat kan niet pas in 2022 met de renovatie van de Wantijbrug starten. Ook uitvoeren tijdens het onderhoud van de N3 want dat past niet in de krappe planning. En we willen niet dat de N3 nog langer afgesloten wordt dan nu al het geval is. Daarom is het de enige mogelijkheid om in januari met de renovatie van de Wantijbrug te starten zodat het werk klaar is voordat het onderhoud van de N3 deze zomer start.

Wat neemt de gemeente aan maatregelen om te voorkomen dat het vastloopt?

Samen met Rijkswaterstaat bereiden we allerlei maatregelen voor om de doorstroming van het verkeer zo goed mogelijk te houden. We kijken bijvoorbeeld naar omleidingen, bebording en communicatie, aanpassing van verkeerslichten, inzet van extra bussen en verschillende fietsacties.

Kan er geen tijdelijke noodbrug naast komen?

Een noodbrug aanleggen duurt heel lang. Die moet namelijk sterk en veilig genoeg zijn voor al het verkeer dat over de N3 gaat.

Kan de Merwedestraat niet weer tweebaans gemaakt worden zodat er meer verkeer over kan?

De Merwedestraat is van twee rijbanen naar een rijbaan aangepast als snelheidsmaatregel. Het terugdraaien van die maatregel gaat de doorstroming in deze situatie niet helpen; de bottleneck zit bij de kruisingen. Het is als een trechter; je kunt de kraan keihard opendraaien, maar daardoor stroomt het er niet harder uit. Het verkeer staat dan voor de kruisingen stil. En we willen juist dat het rijdt, al zal het langzamer zijn.

Maar belangrijker is de bereikbaarheid voor de hulpdiensten. Bij brand of calamiteiten moeten de hulpdiensten er bij kunnen. De weg is simpelweg te smal om bij een calamiteit en file vrije ruimte te kunnen bieden aan hulpdiensten. Voor de veiligheid is het belangrijk dat hulpdiensten kunnen blijven doorrijden. Juist bij drukte op de weg. Dat kan over de busbaan.

Ook bussen moeten zoveel mogelijk kunnen blijven doorrijden. Zodat de bus een aantrekkelijk alternatief blijft voor de auto.

Wat kunnen bedrijven doen?

Met werkgevers bespreken en onderzoeken we mogelijkheden, zoals:

  • thuiswerken
  • flexwerken/buiten de spits reizen
  • stimuleren reizen met het OV, carpoolen en fietsen
  • OV-probeerpas

Platform Samen Bereikbaar heeft een bedrijvenaanpak opgezet voor de N3. Dit platform levert voor bedrijven advies en begeleiding bij invoering van maatregelen. Meer weten? Neem contact op met Anna Schouten van Samen Bereikbaar op www.samenbereikbaar.nl of 06-54363100.