Ontwerp en tekeningen

Er zijn twee ontwerpen gemaakt voor de Oranjelaan. Fase 1, tussen Prins Hendrikbrug en Noordendijk, en fase 2, tussen Noordendijk en Sumatraplein.

Beide ontwerpen zijn voorgelegd aan de omwonenden. Zij konden reageren op de voorlopige ontwerpen die de gemeente heeft gemaakt. Het projectteam van de gemeente heeft de reacties op beide ontwerpen verzameld. In een zogenoemde 'nota van zienswijzen' ging de gemeente in op deze reacties. Waar mogelijk zijn de reacties verwerkt in het definitieve ontwerp.

Fase 1

Na alle voorbereidingen is het ontwerp voor fase 1 definitief. De doorsnedetekening geeft een duidelijk beeld hoe dit gedeelte er van de Oranjelaan straks uitziet. Als alles volgens plan verloopt, ziet dit gedeelte van de Oranjelaan er straks uit als op deze impressiefoto (pdf, 85 kB). De meest opvallende veranderingen zijn: 

  • Een middenberm met bomen.
  • Een vrijliggend dubbelzijdig fietspad (aan de kant van Villa Augustus).
  • Een ventweg (30 km/uur) voor bestemmingsverkeer en fietsers (aan de kant van de huizen).

Definitief ontwerp fase 1 (pdf, 828 kB)
Doorsnedetekening (jpg, 155 kB)

Benieuwd wat eraan dit definitieve ontwerp vooraf ging? Bekijk dan het voorlopig ontwerp en lees de nota van zienswijzen, waarin reacties op het voorlopig ontwerp staan.

Voorlopig ontwerp (pdf, 668 kB)
Nota van zienswijzen (pdf, 328 kB)

Impressie Oranjelaan fase 1

Kruispunt Noordendijk-Oranjelaan

De drie belangrijkste wijzigingen aan dit kruispunt zijn:

  • Aan de oostzijde komen er drie voorsorteerstroken voor autoverkeer.
  • Aan de westzijde blijven er twee voorsorteerstroken. Ook de fietspaden blijven aan deze zijde eenrichting.
  • De schuine fietsoversteek verdwijnt. 

Meer informatie over de wijzigingen aan het kruispunt leest u in de bewonersbrief (pdf, 131 kB) en kunt u zien op de tekening (pdf, 95 kB) (dit is het definitieve ontwerp).

Fase 2

Ook voor fase 2 is het ontwerp definitief. De meest opvallende veranderingen zijn:

  • Eeen middenberm met bomen
  • Een groene haag tussen de hoofdrijbaan en fietspad/ventweg
  • Een ventweg (30 km/uur) voor bestemmingsverkeer, parkeren en fietsers aan beide zijden.

Definitief ontwerp, uitvoeringstekening fase 2 (inclusief Oranjepark) (pdf, 1576 kB)

Ook aan dit ontwerp ging een heel proces vooraf. Het voorlopig ontwerp (1083 kB) en een doorsnedetekening (4852 kB) zijn in oktober 2016 voorgelegd aan de omwonenden. Het projectteam heeft alle opmerkingen, suggesties en vragen verzameld. De resultaten hiervan kunt u teruglezen in de 'nota van zienswijzen' (353 kB).

Voorlopig ontwerp (pdf, 1083 kB)
Doorsnedetekening (pdf, 4852 kB)
Nota van zienswijzen (pdf, 353 kB)

Impressie nieuwe Oranjelaan fase 2

Ontwerp fase 1 en 2 Oranjelaan gecombineerd

Beide ontwerpen zijn samengevoegd in één definitief ontwerp (4129 kB) voor de Oranjelaan, inclusief het Oranjepark.

Bomenplan

Op de tekening kunt u zien waar welke bomen komen te staan. In de uitleg vindt u meer informatie over de soort bomen.

Bomenplan tekening (pdf, 434 kB)
Uitleg boomsoorten (pdf, 250 kb)

Animatiefilmpje Merwedestraat en Oranjelaan

Benieuwd hoe de Merwedestraat en Oranjelaan er straks uitzien? Bekijk dan het animatiefilmpje, dat u meeneemt in een vlucht over de nieuwe oostelijke entree van Dordrecht, vanaf de N3 tot aan het Oranjepark. Of bekijk het definitieve ontwerp van het hele traject Merwedestraat en Oranjelaan (3632 kB).

Documenten

Uitvoeringstekening fase 2, incl. Oranjepark (pdf, 1576 kB)
Definitief ontwerp incl. Oranjepark (pdf, 4129 kB)
Nieuwsbrief februari 2018 (pdf, 1705 kB)
Snoeien overhangend groen (pdf, 48 kB)

Op de hoogte blijven en contact

Voor dit project is een app ontwikkeld. Hiermee heeft u gemakkelijk alle informatie bij de hand op uw telefoon of tablet. De app is eenvoudig te downloaden in de AppStore en Google Play.

Daarnaast is er ook een Oranjelaan groep op Facebook gemaakt waarvan u lid kunt worden.

Heeft u vragen over de inhoud van het project? Neem dan contact op met de projectleider van de gemeente Peter de Vet via e-mail.