Verkeersplan Spuiboulevard en omgeving

In het nieuwe 'Verkeersplan Spuiboulevard' staat wat Dordrecht gaat doen om het centrum goed bereikbaar te houden. In april 2020 stelde de gemeenteraad dit plan vast.

Verkeer naar het centrum en autoluwe Spuiboulevard

Om te zorgen dat de wegen de verwachte groei van het autoverkeer aan kunnen, verdelen we het verkeer naar het centrum op een andere manier in. Dit bereiken we door de Spuiboulevard deels autovrij te maken en het aanbod van parkeerplaatsen te verschuiven. De Spuiboulevard krijgt een gedeelte waar alleen de bus en fiets doorheen kan.

Het verkeer naar garage Spuihaven en het westelijk deel van de stad rijdt straks via de Achterhakkers. Verkeer naar het kernwinkelgebied rijdt straks vooral via de Burgemeester de Raadtsingel, Stationsweg en Johan de Wittstraat. Om het verkeer beter door te laten stromen passen we een aantal kruisingen aan. De kruising Stationsweg-Johan de Wittstraat-Singel en voor het station en de kruising Dokweg-Burgemeester de Raadtsingel.

Wat hebben we al gedaan?

Kaartje met daarop de uitgevoerde en ingeplande werkzaamheden

De eerste stappen zijn gezet. De kruising Singel – Johan de Wittstraat – Stationsweg heeft alvast een tijdelijke aanpassing gekregen (in het groen op de kaart aangegeven). Nu zijn er geen verkeerslichten meer nodig bij deze kruising. Dit zorgt er voor dat het verkeer op het Stationsplein door de verkeerslichten beter geregeld kan worden. De garage Veemarkt is gesloten (in het groen op de kaart aangegeven). Op deze plek komt het Huis van Stad en Regio met een nieuwe parkeergarage. Ook de parkeergarage Spuihaven is aangepast, om de toename van parkeerders goed te kunnen verwerken. Op P+R Weeskinderendijk zijn extra fietsparkeerplekken gemaakt. Er rijdt op zaterdagen een pendelbus naar het centrum.

Wat gebeurt er de komende jaren?

In 2023 komen op de aansluiting van Weeskinderendijk op de Dordtse Mijl verkeerslichten (in het geel op de kaart aangegeven). Het voorterrein van P+R Weeskinderendijk wordt opgeknapt en er komen bushaltes en goede fietsparkeervoorzieningen. De pendelbus verdwijnt. U kunt dan alle dagen met de gewone bus verder reizen naar het centrum, bijna alle buslijnen komen er langs. Vanaf eind 2023 reist u gemakkelijk en snel van Weeskinderendijk naar het centrum met de (deel)fiets of bus. Dit zien we als een eerste stap. Op de plek van het rangeerterrein komt uiteindelijk en grote parkeergarage.

In 2024 starten we met de herinrichting van de Korte Parallelweg, Havenstraat en Burgemeester de Raadtsingel (tot de aansluiting van de parallelweg bij het station). Hierover is met omwonenden gesproken en is een eerste schets gemaakt. Binnenkort komt er meer duidelijkheid over de plannen voor garage Spuihaven. Ook wordt bekend wanneer de Spuiboulevard autoluw wordt.

Parkeren

Er blijft voldoende parkeergelegenheid, maar die wordt anders verdeeld. Aan de rand van het centrum wordt P+R Weeskinderendijk ontwikkeld tot een echt transferium. Er komen meer parkeerplaatsen met een busverbinding naar het centrum. De bussen rijden vaak en snel naar de binnenstad. In parkeergarage Spuihaven komen meer parkeerplaatsen. De Veemarktgarage wordt vervangen door een kleinere garage voor abonneehouders. In het centrum parkeren blijft mogelijk, maar dat wordt wel iets meer beperkt.

OV en fiets

Naar de binnenstad komt u het liefst zoveel mogelijk met openbaar vervoer of op de fiets. Daar investeren we in. De bus rijdt straks snel naar het centrum naar mooie nieuwe haltes aan een autovrije busbaan. Op 50 kilometer wegen, krijgt de fietser een eigen plek. En waar mogelijk een vrijliggend fietspad. De Spuiweg wordt een autoluwe fietsstraat.

Achtergrond informatie

De stukken en documenten die de gemeenteraad heeft vastgesteld vindt u in het raadsinformatiesysteem