Eerste keuzes voor toekomst station Dordrecht en ontwikkeling station Leerpark gemaakt

Het station in Dordrecht heeft voor de stad én de regio Drechtsteden (300.000 inwoners) een belangrijke rol in de treinverbinding Dordrecht – Rotterdam en de MerwedeLingelijn. De regio en de stad groeien de komende jaren sterk. Hierdoor kan het station van nu de groeiende vervoerstromen lastig inpassen.

We willen ervoor zorgen dat het station goed aansluit op deze groei. Daarom onderzoeken we hoe we station Dordrecht kunnen klaarmaken voor de toekomst. We willen dat het station ook in de toekomst goed en veilig bereikbaar blijft. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheid van een nieuw station Leerpark.  

Deze onderzoeken doen we samen met een aantal partners via een MIRT-verkenning Oude Lijn. MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Hierin werken we samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail, provincie Zuid-Holland, Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en de gemeenten Leiden, Den Haag, Schiedam en Rotterdam. De bestuurders van deze partners hebben voor alle deelprojecten nu de eerste keuzes gemaakt.  

Keuzes voor Dordrecht 

In 2024 hebben we verschillende verbeteringen onderzocht. Gebruikers, omwonenden en andere betrokkenen dachten mee via (digitale) bijeenkomsten. Deze informatie is meegenomen in een bestuurlijk overleg met het Rijk en overige partners. Zij hebben vastgesteld welke onderwerpen voor Dordrecht in 2025 verder worden uitgewerkt. In 2025 gaan we opnieuw met de stad in gesprek. Eind 2025 wordt door de bestuurders een uiteindelijke keuze gemaakt voor Dordrecht en de andere deelprojecten. 

Kansen en mogelijkheden 2025  

Rik van der Linden, wethouder voor onder andere Mobiliteit & Infrastructuur : “In 2025 worden de kansen en mogelijkheden voor Dordrecht verder uitgewerkt. Dit geldt voor het nieuwe station Leerpark en het vernieuwen van het centraal station. Met als doel om huidige, maar ook toekomstige vervoersstromen beter te ondersteunen, dit vanwege de groei van onze stad en de regio.”  

Onderwerpen die we in 2025 verder gaan onderzoeken: 

  • Treinreizen efficiënter en prettiger maken voor reizigers van en naar Dordrecht 

  • Prettiger in-, uit- en overstappen 

  • Stationsgebied aantrekkelijker en veiliger maken voor:   

    • OV-reis (laatste stukje naar huis of werk)  
    • Fietsers en voetgangers  
    • Wonen en werken 
       
  • Beter gebruik maken van het stationsgebouw station Dordrecht  

  • De verbinding tussen de wijken aan het spoor verbeteren, stads- en parkzijde beter met elkaar verbinden  

  • Nieuw station Leerpark 

Eerste stappen zijn gezet 

We hebben intussen de eerste belangrijke stappen gezet om de omgeving te verbeteren. Aan de parkzijde van het station is een nieuwe fietsenstalling geopend en is het Weizigtpark opgeknapt. 

Als belangrijk OV-knooppunt zorgen we ervoor dat het stationsgebied veiliger en aantrekkelijker wordt voor reizigers, fietsers en voetgangers. De bouwstenen (plannen) die nu verder worden onderzocht, dragen bij aan een betere toekomst voor Dordrecht en de regio. De mening van de inwoners en andere betrokkenen is belangrijk voor de verdere uitwerking. Samen werken we aan een sterkere, veiligere en aantrekkelijkere stationsomgeving. 

Oude Lijn 

Knooppunten station Dordrecht en station Leerpark zijn onderdeel van MIRT-verkenning Oude Lijn. De Oude Lijn is de spoorlijn die loopt van Leiden naar Dordrecht. Deze lijn vormt de ruggengraat van het openbaar vervoer in Zuid-Holland. 

MIRT-verkenning Oude Lijn | Move-RDH 

Meer informatie leest u in de Notitie Kansrijke Oplossingsrichtingen (NKO) Dordrecht. Deze vraagt u aan via stadsasdordt@dordrecht.nl