Scrooge Live in Dordrecht

Dordrecht is opnieuw het decor van een groots televisie spektakel. Na de Sinterklaasintocht, Koningsdag en The Passion is Dordrecht nu de plek voor Scrooge Live.

De bekende kerstvertelling van Charles Dickens die op een muzikale manier wordt verteld door acteurs en zangers. Met passende kerstnummers en internationale hits, die iedereen thuis mee kan zingen. Er is ook een inzamelingsactie aan Scrooge Live gekoppeld. De inzameling is voor kinderen in armoede aan nieuwe kleding te helpen.

Scrooge Live

Het belooft een spectaculaire uitzending te worden waarmee we aandacht vragen voor kinderarmoede. In Nederland groeien 300.000 kinderen op in armoede. Dat is 1 op de 12 kinderen. Doel van de uitzending is om het probleem onder de aandacht te brengen. En om zoveel mogelijk kinderen aan nieuwe kleding te helpen. De slogan van Nationaal Fonds Kinderhulp is ‘Geef ze warmte!’. Wij willen samen met bewoners, bedrijven en organisaties in aanloop naar 20 december een lokale actie starten. Dit om kinderen warm 2021 in te laten gaan.

Dordrecht

Omroep MAX en productiemaatschappij Mediawater kiezen voor Dordrecht. Dit omdat de historische binnenstad bij uitstek geschikt is als decor voor deze kerstvertelling. De komende maanden vinden er op verschillende plaatsen in de stad opnames plaats, zowel binnen als buiten. Het verhaal wordt op 20 december live verteld. Bij Scrooge Live is geen publiek welkom, dit vanwege de corona maatregelen.

Decemberdagen

Het college van burgemeester en wethouders heeft twee redenen om mee te werken aan Scrooge Live. Het sluit aan bij de aandacht die Dordrecht heeft voor armoede onder kinderen. En het is een unieke kans om dit jaar Dordrecht in december toch landelijke uitstraling te geven.

Dit is belangrijk vanwege de afgelasting van de Kerstmarkt. Die jaarlijks meer dan 350.000 bezoekers trekt uit binnen- en buitenland. De kerstmarkt draagt bij aan de aantrekkelijkheid van onze binnenstad. De kerstmarkt heeft ook een belangrijke economische waarde voor de winkels en horeca. Om die aantrekkelijkheid en economische effecten toch zoveel mogelijk te behouden, is naar alternatieven gekeken.

Zo werken Dordrecht Marketing, het bestuur van de POBD en haar werkgroep 'Koplopers' hard aan een alternatief programma. Dit doen ze onder de naam Dordtse Decemberdagen. De invulling van dit programma is afhankelijk van de ontwikkelingen rondom corona.