Extra maatregelen om vrachtverkeer in de stad te beperken

Door de afsluiting van de Wantijbrug rijdt er veel meer verkeer door de stad. En dus ook meer vrachtwagens. Een deel van dit vrachtverkeer hoeft helemaal niet in de stad te zijn. Om te voorkomen dat vrachtwagens onze stad als doorgaande route gebruiken, nemen we extra maatregelen. We hebben extra omleidingsborden bij afritten geplaatst. Ook is een verbod voor vrachtwagens ingesteld op een deel van de Provincialeweg.

Een deel van het vrachtverkeer moet in de stad zijn om winkels en bedrijven te bevoorraden. Maar er zijn ook vrachtwagens die de stad gebruiken als omleidingsroute. Dat willen we niet. Doorgaand verkeer moet omrijden via de A15 en A16. We leiden vrachtverkeer naar die route met extra borden bij de afritten van de N3 met de Merwedestraat en de Provincialeweg. Deze borden maken in één oogopslag duidelijk dat doorgaande vrachtwagens terug de N3 op en via de A15 en A16 moeten rijden.

Vrachtwagenverbod

Doordat sommige vrachtwagens door onze stad rijden, komen zij ook op plekken waar zij gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken. Zo zien we bijvoorbeeld lange vrachtwagens op de rotonde Halmaheiraplein. Daar zijn geen vrijliggende fietspaden en de rotonde is relatief klein. Dat kan onveilige situaties opleveren.

Daarom stellen we op de Provincialeweg richting Crayesteinstraat tijdelijk een vrachtwagenverbod in. Door dit verbod mogen vrachtwagens (uitgezonderd bestemmingsverkeer) niet meer rechtdoor richting het centrum. Bij de verkeerslichten moeten zij linksaf de N3 weer op.

Het vrachtwagenverbod is aangemeld bij navigatiesystemen. Daarmee verwachten we dat een deel van het doorgaand vrachtverkeer niet meer door de stad wordt geleid door hun navigatie.

Maasstraat

Ook in de Maasstraat belanden soms vrachtwagens. Zij volgen blindelings hun navigatie en gebruiken deze weg als sluiproute. De Maasstraat en de straten er omheen zijn niet geschikt voor vrachtverkeer. We willen geen vrachtwagens door de woonwijk. De Maasstraat is al verboden voor vrachtwagens langer dan 12,5 meter. Maar niet iedereen houdt zich daaraan. Daarom zetten we een verkeersregelaar in. Die moet voorkomen dat vrachtwagens toch de Maasstraat inrijden.

Juiste route

Tot slot: er geldt geen algeheel vrachtwagenverbod in de stad. Er blijven dus vrachtwagens door Dordrecht rijden. Samen met Rijkswaterstaat en de vervoerssector communiceren we al veel om vrachtwagens via de A15 en A16 te leiden. Met deze extra maatregelen proberen we de vrachtwagens die niet in onze stad hoeven zijn via de juiste route te leiden.

Vrachtwagenverbod deel Provincialeweg

Vrachtwagenverbod deel provincialeweg kaart