• Provincie verlaagt toegestane lozing GenX

25 juli 2018

De omgevingsvergunning van Chemours wordt verder aangescherpt. Op 25 juli 2018 maakt de provincie Zuid-Holland bekend dat het de toegestane lozing van de GenX-stof FRD903 op het riool, de indirecte lozing, verder verlaagt van 2035 kg naar 148 kg per jaar. Dit gebeurt met een zogeheten ambtelijke wijziging.

• Chemours vermindert GenX-lozing naar water met 85% dankzij koolstofbedden

13 juli 2018
  • Tussenresultaten onderzoek PFOA en GenX in bodem en irrigatiewater moestuinen

12 juli 2018

Het RIVM heeft de gemeenten Dordrecht, Papendrecht en Sliedrecht tussentijds geïnformeerd over het onderzoek naar PFOA en GenX in het irrigatiewater van 11 moestuinen in de omgeving van Chemours. De volledige rapportage volgt in september. Uit het tussenbericht blijkt dat op enkele locaties sterk verhoogde concentraties PFOA en/of GenX (ten opzichte van de drinkwaterrichtwaarde) zijn gemeten in slootwater of opgevangen regenwater. Het RIVM adviseert voorlopig om dat water op die locaties niet te gebruiken voor moestuin of veedrenking. Uit het bodemonderzoek blijkt dat de bodem in alle moestuinen geschikt is voor moestuingebruik. De gemeenten hebben de betreffende moestuinders op de hoogte gesteld van het globale beeld van hun moestuin.