Nader bodemonderzoek naar PFOA in de omgeving van Chemours

In de omgeving van Chemours worden licht verhoogde gehalten PFOA en GenX in grond en grondwater aangetroffen. Dit komt doordat luchtuitstoot vanaf het terrein van Chemours in hele kleine druppeltjes is neergeslagen (PFOA en GenX) en neerslaat (GenX) op de grond in de omgeving van het bedrijf. Dat heet atmosferische depositie. In de directe omgeving van Chemours zijn hier al onderzoeken naar verricht. De provincie Zuid-Holland en gemeente Dordrecht hebben hier in mei 2017 uitgebreid over gecommuniceerd.

Iets verder van de fabriek, in Papendrecht, is bij recent grondonderzoek ook PFOA en GenX aangetroffen. Dit najaar komt er extra bodemonderzoek in de omgeving rond Chemours. Dat maakt het mogelijk na te gaan hoe ver de atmosferische depositie precies reikt.

Onder risicogrenswaarden

De aangetroffen gehalten PFOA liggen ver onder de dit jaar opgestelde risicogrenswaarden voor o.a. wonen met (moes)tuin. De aangetroffen gehalten GenX liggen weer veel lager dan PFOA. Risicogrenswaarden bepalen tot welke hoogte bodem veilig gebruikt kan worden, uitgesplitst naar het type gebruik en bijbehorende blootstellingsroutes. Zo houdt de risicogrenswaarde 'wonen met moestuin' naast spelende kinderen ook rekening met 100% groenteconsumptie en 50% aardappelconsumptie uit eigen tuin. De aangetroffen waarden vormen dus geen risico voor de gezondheid.

Afvoer van grond

Wel maakt het aantreffen van deze stoffen afvoer van grond uit deze omgeving lastig. Er zijn namelijk nog geen normen voor. Dat betekent dat niet zal worden ingestemd met meldingen voor het toepassen van grond uit deze omgeving. Dit omdat de wet Bodembescherming voorschrijft dat grondverzet niet mag leiden tot nieuwe bodemverontreinigingssituaties. Door grond toe te passen waarin mogelijk verhoogde concentraties PFOA zit, zou dat wel kunnen gebeuren.

De betrokken gemeenten zijn met de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid, provincie Zuid-Holland, DCMR Milieudienst Rijnmond, GGD en het expertisecentrum PFAS aan de slag om hier beleid voor op te stellen.