Taxivignet standplaats Centraal Station

U heeft een taxivignet nodig als u met uw taxi bij het Centraal Station van Dordrecht wilt staan. U kunt dit 'Dordtse' taxivignet alleen aanvragen als u ook een ontheffing tot het autovrije gebied van de binnenstad van Dordrecht heeft. Deze ontheffing noemen we toegangspas of transponder.

Het taxivignet kost € 16,30 per jaar (van 1 april t/m 31 maart). Als u de aanvraag na 1 februari indient, is deze geldig t/m maart van het volgende jaar. Na aanvraag onvangt u binnen zes weken een brief met ons besluit.

Taxivignet regelen

Meesturen bij aanvraag taxivignet

Voor de aanvraag voor het taxivignet stuurt u mee: 

  • Voertuiglijst met kentekens. Hierbij stuurt u de kopie kentekenbewijzen met tenaamstelling mee.
  • Kopie ontheffingsbewijs toegang tot autovrije gebied historische binnenstad (toeganspas of transponder).
Vervangen bij wijzigen kenteken

U betaalt € 7,50 voor het wijzigen van uw kenteken op het taxivignet. Dit kan alleen persoonlijk aan de balie. U levert uw oude vignet in en krijgt het nieuwe vignet gelijk mee.

Verlengen bij automatische incasso

Bij uw aanvraag geeft u de gemeente toestemming voor automatische incasso. De gemeente stuurt dan elk jaar het nieuwe taxivignet naar u op. Wanneer u geen gebruik meer wilt maken van het taxivignet, zegt u zelf de automatische incasso op.

U kunt er ook voor kiezen om het vignet via internetbankieren te betalen. U ontvangt dan een nota van ons. Als wij uw betaling hebben ontvangen, sturen wij het vignet naar u op.

Per post regelen

Print het formulier 'Aanvraag taxivignet Centraal Station Dordrecht', vul dit volledig in en stuur dit op naar de Stadswinkel.

Gemeente Dordrecht
De Stadswinkel
Postbus 8
3300 AA Dordrecht

Aanvraag taxivignet Centraal Station Dordrecht (pdf, 92 kB)

Wijzigen rekeningnummer bij automatische incasso
Nog geen toegang autovrij gebied

U vraagt eerst een toegangspas of transponder aan als u die nog niet heeft. Bij de aanvraag 'Taxivignet' moet u namelijk het nummer van uw toegangspas of tansponder invullen. Met de toegangspaspas of transponder heeft u toegang tot het autovrije gebied van de historische binnenstad van Dordrecht. Als u geen toegangspas of transponder heeft, wijzen wij uw aanvraag 'Taxivignet' af. 

Aanvraag Toegang autovrij gebied (pollerpas)

Spelregels taxivignet

Bij een taxivignet gelden spelregels voor de ondernemer, het voertuig en de chauffeur(s).

Ondernemer

Is verantwoordelijk voor het naleven van regels die de gemeente stelt aan het taxivignet.

Voertuig

  • Heeft een leesbare tarievenkaart.
  • Heeft een goedgekeurde taximeter waarop de ritprijs voor de klant zichtbaar is.
  • Voldoet aan de gestelde taxikeur-eisen.
  • Heeft geen opzichtige schade en is in goede staat van onderhoud.
  • Heeft een taxivignet rechtsboven achter de voorruit.

Chauffeur(s)

  • Wacht op zijn/haar beurt om de taxistandplaats in te nemen en sluit aan in de rij.
  • Volgt op/bij de standplaats altijd aanwijzingen op van een bevoegd gezag.
  • Is altijd in de buurt van zijn/haar voertuig, standplaats is geen parkeerplaats.
  • Weigert geen hulphonden mee te nemen.
  • Mag vanaf de standplaats geen ritten weigeren.
  • Ronselt geen klanten op de standplaats.
  • Maakt geen onnodige geluidsignalen op de standplaats.
Heeft u vragen?

Vult u dan het webformulier in. Binnen 5 werkdagen krijgt u antwoord van ons.

Webformulier Vragen, tips of opmerkingen

Uitgelicht

DigiD en pincode voor bedrijven, overheid en instellingen

Bij de gemeente Dordrecht kunt u inloggen met uw DigiD of uw pincode voor Bedrijven, Overheidsinstanties en Instellingen. Alle informatie die u daarna invult, behandelen wij vertrouwelijk. Wanneer u deze DigiD inlogcode of pincode nog niet heeft, kunt u deze aanvragen.