Verhuizen naar het buitenland (emigratie)

Verhuist u naar het buitenland? Geef dit dan op tijd door. Wij registreren uw vertrek in de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP).

Online regelen

Als er niemand achterblijft op uw oude adres, dan kunt u de wijzigingen eenvoudig online doorgeven. Hiervoor heeft u DigiD nodig.

Verhuizing naar buitenland

Op afspraak

Blijft er wel iemand achter? Maak dan een afspraak met de gemeente. Alle personen die vertrekken naar het buitenland komen tegelijk naar de balie om aangifte te doen. Ook de minderjarige kinderen. Neem een geldig identiteitsbewijs mee.

Afspraak maken voor verhuizing naar buitenland

Datum vertrek buitenland

De datum van uitschrijven is de dag waarop u uw emigratie online doorgeeft of aan de balie staat. Op deze datum eindigt onder andere uw zorgverzekering, eventuele zorg- of huurtoeslag en uitkering. Op de dag van vertrek kunt u makkelijk online uw emigratie doorgeven.  

Voorbeeld: vult u op 16 september het formulier in of staat u aan de balie, dan bent u per 16 september uitgeschreven.

Vertrekt u naar de Nederlandse Antillen of Aruba dan heeft u een bewijs van uitschrijving nodig. Dit verstrekken wij gratis. Geeft u online uw emigratie door? Vul dan het adres in waar wij het bewijs naar toe kunnen sturen.

Wie geeft het vertrek door

Verplicht om een vertrek door te geven zijn:

  • Iedere persoon van 18 jaar en ouder.
  • Ouders, voogden en verzorgers, voor personen jonger dan 16 jaar.
  • Ouders, voogden en verzorgers, voor inwonende personen vanaf 16 jaar, tenzij deze persoon zelf de verhuizing doorgeeft.
  • Curatoren, voor personen die onder curatele staan.
Wie krijgt bericht van uw vertrek

Wij geven uw vertrek door aan andere overheidsinstanties of organisaties zoals pensioenfondsen, zorgverzekeraars en de belastingdienst. Meer informatie daarover leest u in de folder:

Instellingen die persoonsgegevens ontvangen (pdf, 73 kB)

Heeft u vragen?

Vult u dan het webformulier in. Binnen 5 werkdagen krijgt u antwoord van ons.  

Webformulier Vragen tips of opmerkingen

 

Uitgelicht

DigiD aanvragen

Bij de gemeente Dordrecht kunt u inloggen met uw DigiD. Als u inlogt, controleren wij uw gegevens zodat we zeker weten dat u bent wie u zegt te zijn. Alle informatie die u daarna invult, behandelen wij vertrouwelijk. Hebt u nog geen DigiD? Dan kunt u deze aanvragen.