Afsluiten of blokkeren openbare weg

Gaat u de openbare weg afsluiten? Bijvoorbeeld als u werkzaamheden gaat uitvoeren die betrekking hebben op de openbare weg? Of bent u een bewoner en gaat u de weg blokkeren? Bijvoorbeeld omdat u een dakkapel op uw huis laat hijsen. Of omdat u gaat verhuizen en de verhuiswagen de weg volledig blokkeert?

Dan moet u daarvoor een verkeersmaatregel plaatsen. De verkeersmaatregel moet u bij de gemeente melden in Melvin. Pas als u van de gemeente toestemming heeft ontvangen via Melvin, dan mag u de maatregelen plaatsen.

Melding tijdelijke verkeersmaatregelen

U moet al deze onderwerpen beschrijven in de melding (anders neemt de gemeente uw melding niet in behandeling):

• een complete beschrijving van de werkzaamheden
  • gewenste uitvoerdata
    • als uw werk bestaat uit meerdere fases, dan maakt u hiervoor meerdere meldingen aan
  • opdrachtgever
  • contactpersoon
  • verkeersplan tijdelijke verkeersmaatregelen (ingetekend volgens de richtlijnen van de CROW 96b)
  • gevolgen voor bus- en hulpdiensten
  • gevolgen voor de weggebruiker
  • met welke andere werkzaamheden het samenvalt

In Werk in Uitvoering (WIU) 2020 (pdf, 654 kB) leest u welke voorwaarden gelden. Houd er rekening mee dat er op hoofdwegen  andere werktijden van toepassing zijn. Let hier goed op bij het indienen van de melding.

Communicatie met de omgeving

In uw melding beschrijft u ook hoe u van plan bent om de buurtbewoners en bedrijven en organisaties in buurt te informeren. Kijk onder 'Communicatie' aan welke voorwaarden de communicatie moet voldoen.

Melding indienen in Melvin

Log in bij Melvin om de melding in te dienen:

Melding indienen bij Melvin

Heeft u nog geen account bij Melvin? Vraag dan een account aan bij Zuid-Holland Bereikbaar via het e-mailadres regioregie@zuidhollandbereikbaar.nl.

Beoordeling door gemeente

De gemeente beoordeelt samen met de hulpdiensten uw melding op de volgende punten:

• correctheid en volledigheid
  • bereikbaarheid in de gemeente Dordrecht en omgeving
  • gevolgen voor de nood- en hulpdiensten
  • gevolgen voor het openbaar vervoer
  • gevolgen voor de weggebruiker
  • juist en tijdig informeren van de omgeving
  • de samenhang met andere werkzaamheden, projecten en evenementen

Het kan zijn dat de gemeente om aanvullende voorwaarden en/of informatie vraagt. Bijvoorbeeld een APV vergunning.

Communicatie

U informeert op zijn laatst 2 weken voor de start van de werkzaamheden de buurtbewoners en bedrijven en organisaties in buurt. Voordat u de communicatie verstuurt, moet u eerst toestemming van de gemeente hebben voor de werkzaamheden.

In uw communicatie neemt u mee:

• planning met alle datums van de werkzaamheden
  • de aard van de werkzaamheden
  • eventuele gevolgen, zoals omleidingen, afzettingen of hinder
  • uw contactinformatie  (naam, telefoonnummer en e-mailadres)

Voeg een kopie van deze informatie toe aan uw melding in Melvin. Geef ook aan binnen welke afstand u partijen wilt informeren.

Afspraken na toestemming

Heeft u toestemming gekregen van de gemeente? Dan kunt u uw plan uitvoeren. U moet zich hierbij wel houden aan de afspraak en voorwaarden. De gemeente controleert actief of u zich hieraan houdt. Toezichthouders hebben de mogelijkheid een werk stil te leggen als:

• de bereikbaarheid in gevaar is
  • de (verkeers)veiligheid in gevaar is
Meer informatie

Staat het antwoord op uw vraag er niet tussen? Stel uw vraag dan via uw melding in Melvin. Als u nog geen melding heeft ingediend, vul dan het contactformulier in van de gemeente.