Legalisatie handtekening

De burgemeester kan schriftelijk verklaren dat uw handtekening op een document ook echt uw handtekening is. Dit noemen we legalisatie van uw handtekening. Hiervoor zet u bij de gemeente uw handtekening op het document en toont u een identiteitsbewijs. Wij controleren uw handtekening op het document met de handtekening op uw identiteitsbewijs.

Kosten 

De aanvraag kost € 11,-. 

Afhandeling

Aan de balie kunt u alleen met pin betalen.

Maak een afspraak

Afspraak legalisatie handtekening
 

Legalisatie handtekening nodig

Soms heeft u een gelegaliseerde handtekening van uzelf nodig. Bijvoorbeeld bij:

  • een visumaanvraag voor Nederland, als u iemand uitnodigt om tijdelijk bij u te logeren
  • een garantverklaring waarin u aangeeft dat u de kosten betaalt die een ander maakt
  • toestemming bij officiële aanvragen of gelegenheden als u hier niet zelf bij aanwezig bent
  • belangrijke documenten die u opstuurt naar het buitenland
  • een erfenis waarop u recht heeft in het buitenland
Garantverklaring
  • u neemt het volledig ingevulde formulier 'Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking' mee
  • voor elke handeling of elk persoon die u uitnodigt, vult u een formulier in
  • uw eventuele partner plaatst ook zijn/haar handtekening
  • u komt hiervoor allebei naar de balie van de gemeente
  • de garantverklaring is pas geldig wanneer de gemeente uw handtekening gelegaliseerd heeft

Degene die u uitnodigt of voor wie u garant staat, levert de garantverklaring in bij het Nederlandse consulaat in het land waar hij of zij woont. Op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) leest u meer informatie.

Website Rijksoverheid
Formulier garantstelling

Meebrengen bij de legalisatie
  • een geldig identiteitsbewijs
  • het document dat u wilt laten legaliseren
Waarmerken kopie of afschrift

Bij bepaalde handelingen heeft u een gewaarmerkte kopie of afschrift nodig. Of wilt u een origineel document niet uit handen geven. De gemeente kan dat document dan voor u waarmerken. De gemeente maakt een kopie van uw origineel en bevestigt dat dit overeenkomt met uw origineel. De gemeente waarmerkt géén diploma's.

U neemt uw originele identiteitsbewijs en het originele document mee, dus geen kopieën. De kosten zijn € 11,- en het is direct klaar.

Afspraak kopie waarmerken

Heeft u vragen?

Vult u dan het webformulier in. Binnen 5 werkdagen krijgt u antwoord van ons.  

Webformulier Vragen, tips of opmerkingen

Uitgelicht