Elektrisch openbaar vervoer

Vervoerder Qbuzz neemt op 9 december 2018 het openbaar vervoer in Dordrecht over van Arriva. Qbuzz gaat rijden met nieuwe volledig elektrische bussen. Goed voor het milieu en deze bussen zijn een stuk stiller dan de huidige bussen.

De elektrische bussen laden 's nachts op in de stalling. Dat is niet voldoende om de bus de hele dag en avond te laten rijden. Daarom moet elke bus overdag een aantal keren extra opladen. Dit duurt een paar minuten per keer. Daarvoor komen er op drie plekken in de stad oplaadpalen: op het Dudokplein in Stadspolders, bij het Lunenburgplein in Sterrenburg en op de laan van Europa op Businesspark Amstelwijck. Op deze oplaadpunten staat de bus 5 tot 7 minuten te wachten in een bushaltekom. Daarna rijden ze weer verder volgens de dienstregeling.

Dudokplein

Op het Dudokplein komen op verzoek van Qbuzz twee bushaltes met oplaadpalen. Lijn 3 en lijn 5 stoppen daar. Een oplaadpaal komt ter hoogte van de bibliotheek in Het Palet en de andere aan de overkant, schuin tegenover de apotheek. Overstappen op de trein is daardoor gemakkelijk. Het Dudokplein en het winkelcentrum worden goed bereikbaar met de stadsbus. 

De bussen krijgen een eigen ruimte en wachten buiten de rijbaan. De plekken van de bushaltes en de oplaadpalen zijn te vinden op deze tekening. Hier komen ook wachthokjes voor de busreizigers en dynamische reisinformatie(DRIS). Een aantal parkeerplaatsen komt te vervallen op het Dudokplein. Het fietspad wordt iets verlegd en ook de fietsparkeerrekken bij de bibliotheek worden verplaatst.

De technische apparatuur voor het opladen komt tegen de spoordijk aan te liggen. Hier komt ook een toilet voor de chauffeurs.

Lunenburgplein

Bij het wachthokje van de bushalte op het Lunenburgplein komt een oplaadpaal. Lijn 5 en 7 blijven hier stoppen. De plekken van de bushaltes en van de oplaadpaal staan op deze tekening.

Het toilet voor de chauffeurs komt om de hoek van de Ontmoetingskerk te staan. Hier wordt  klimop tegenaan geplant. Hierdoor valt het toilet zo min mogelijk op. Het wachthokje en de dynamische risinformatie (DRIS) krijgt een plek in de buurt van de kerk. Hier komen ook een aantal (verplaatste) fietsenrekken. De technische apparatuur voor het opladen staat tegen de fietsenstalling van de kerk.  

Businesspark Amstelwijck

Op de Laan van Europa op Businesspark Amstelwijck komt een oplaadpaal. Lijnbus 4 stopt hier. De bus krijgt een eigen ruimte en wacht buiten de rijbaan. De locatie is wel iets noordelijker dan de huidige bushalte. Bij de bushalte komt dynamische reisinformatie (DRIS). De plek van de bushalte en van de oplaadpaal staat op deze tekening.

Alle bomen worden terug geplant. De technische apparatuur voor het opladen komt in de buurt van bushalte. Op een locatie waar al technische apparatuur staat. Hier komt ook een toilet voor chauffeurs.

Stalling

De nieuwe elektrische bussen van Qbuzz laden 's nachts op in de stalling die Qbuzz bouwt op het terrein aan de Weeskinderendijk Beneden. De toegang tot het terrein gaat via de plek waar de parallelweg nu op de hoofdweg uitkomt.

Dienstregeling en meer informatie

Qbuzz verzorgt vanaf 9 december voor minimaal 8 jaar het busvervoer in de Drechtsteden & Alblasserwaard en de treinverbinding tussen Dordrecht en Geldermalsen (MerwedeLingelijn). De Vijfherenlanden verlaten de provincie Zuid-Holland en horen vanaf januari 2019 bij de provincie Utrecht.

De dienstregeling wijzigt op een aantal punten. Meer informatie over de stadsdienst is te vinden op de website van Qbuzz: www.qbuzz.nl/dordrecht.

Meer informatie

Op de website van Qbuzz vindt u meer informatie over de afspraken die zijn gemaakt over het nieuwe openbaar vervoer. Denk hierbij aan snelle bussen richting Rotterdam en Utrecht en extra diensten zoals het vervoer van deur naar halte, deelfietsen en deelauto's.

 

Uitgelicht