Gehandicaptenparkeerkaart

Op deze pagina vindt u informatie over de aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart.

U betaalt altijd kosten voor het in behandeling nemen:

  • € 55,25 wanneer voor u geen medisch advies nodig is
  • € 83,90 wanneer voor u wel een medisch advies nodig is 
  • € 98,- voor het medisch advies, deze kosten betaalt u vooraf aan Argonaut

U krijgt geen geld terug als u uw aanvraag intrekt of als de gemeente uw aanvraag afwijst.

Afhandeling

Binnen 12 weken na aanvraag krijgt u bericht van ons.

Online regelen

Parkeerkaart bestuurder en/of passagier (u heeft DigiD nodig)

Soorten gehandicaptenparkeerkaarten

Er zijn 4 verschillende gehandicaptenparkeerkaarten:

  • bestuurderskaartp
  • passagierskaart
  • bestuurders-/passagierskaart
  • instellingenkaart

U mag een gehandicaptenparkeerkaart niet uitlenen.

Medisch advies

Bij de 1e aanvraag gehandicaptenparkeerkaart moet u altijd voor een medisch advies naar een arts van Argonaut Advies. De kosten hiervoor betaalt u vooraf aan Argonaut. De arts van Argonaut bepaalt daarna of u een volgende keer opnieuw gekeurd moet worden. Dit vermeldt hij in uw dossier. Wanneer uw gehandicaptenparkeerkaart verloopt, krijgt u van ons een brief. U leest in de brief de kosten van de keuring en de gehandicaptenparkeerkaart. Als dit in de brief staat, moet u gekeurd worden. Wanneer u geen medisch advies nodig heeft, vermelden wij alleen de kosten van de gehandicaptenparkeerkaart in de brief.

Hoe lang duurt het?

Uw aanvraag duurt maximaal 12 weken. Als u eerst voor een medisch advies naar het spreekuur moet, stuurt de gemeente uw aanvraag door naar Argonaut. U krijgt van hen een oproep voor het spreekuur aan het Stationsplein 17 in Dordrecht. De arts beoordeelt of u aan de voorwaarden voldoet en geeft hierover advies aan de gemeente. De arts mag met uw toestemming bij uw huisarts of specialist informatie opvragen. Met het advies van Argonaut neemt de gemeente een beslissing. U krijgt een brief met onze beslissing.

Voorwaarden

Bestuurderskaart

  • als u door ziekte of handicap voor langere tijd niet zelfstandig 100 meter of meer kunt lopen. Ook niet met een hulpmiddel zoals bijvoorbeeld een rollator

Passagierskaart

  • als u door ziekte of handicap voor langere tijd niet zelfstandig 100 meter of meer kunt lopen. Ook niet met een hulpmiddel zoals bijvoorbeeld een rollator
  • als u bij vervoer van deur tot deur volledig afhankelijk bent van hulp van de bestuurder

Instellingenkaart

  • als uw instelling mensen met een handicap vervoert die zelf ook voor een bestuurderskaart of passagierskaart in aanmerking komen
  • als uw instelling valt onder Algemene wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)

Wettelijke regeling gehandicaptenparkeerkaart

Meenemen bij het ophalen

U, of iemand anders, neemt bij het ophalen van uw gehandicaptenparkeerkaart (GPK) mee:

  • uw pasfoto
  • een geldig identiteitsbewijs (bijvoorbeeld uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
  • het afhaalbewijs
  • uw oude GPK, als u deze eerder heeft gehad
Per post of aan de balie regelen

Per post

U print het formulier 'Aanvraag gehandicaptenparkeerkaart', vult dit in en stuurt het op naar de gemeente.

Aan de balie

U maakt hiervoor een afspraak via de link of u belt met de gemeente op nummer 14 078. Een instellingenkaart kunt u alleen digitaal aanvragen.

Aanvraag gehandicaptenparkeerkaart (pdf, 73 kB)
Afspraak gehandicaptenparkeerkaart

Vernieuwen kaart

U krijgt ongeveer 2 maanden voordat uw gehandicaptenparkeerkaart verloopt, een brief van de gemeente. Daarin leest u hoe u een nieuwe kaart kunt aanvragen. Als voor u opnieuw een medisch advies nodig is, krijgt u hiervoor een oproep van Argonaut.

Kaart kwijt of gestolen

U meldt de vermissing door:

  • het webformulier in te vullen of
  • u print het formulier, vult het in en stuurt het op naar de gemeente.

U ontvangt daarna een afhaalbewijs per post. U neemt het afhaalbewijs, een pasfoto en een geldig identiteitsbewijs mee naar de balie. Na betaling van € 25,- krijgt u de nieuwe kaart mee. De nieuwe kaart is net zo lang geldig als de kaart die u kwijt bent.

Webformulier Vermissing gehandicaptenparkeerkaart
Melden Vermissing gehandicaptenparkeerkaart (pdf, 90 kB)

Betaalde parkeerplaats

Met uw gehandicaptenparkeerkaart kunt u op alle parkeerplaatsen tegen het gehandicaptentarief van € 1,50 per uur parkeren. U kunt ook gebruik maken van mobiel parkeren. De gebiedscode daarvoor is 7841. Met een gehandicaptenparkeerkaart mag u onbeperkt parkeren binnen een parkeerschijfzone (blauwe zone).

Parkeergeld betalen via mobiele telefoon

Bijzondere bijstand (bijdrage in de kosten)

U kunt bijzondere bijstand aanvragen voor de kosten bij de (hele) aanvraag gehandicaptenparkeerkaart of de gehandicaptenparkeerplaats.

De aanvraag doet u via de Sociale Dienst Drechtsteden. U bereikt hen van maandag tot en met vrijdag via telefoonnummer 078 770 89 10

  • tussen 08.30 en 12.00 uur en
  • tussen 13.00 en 15.00 uur.
Meer informatie

Voor meer informatie stelt u uw vraag via het webformulier. Binnen 5 werkdagen ontvangt u een antwoord van ons. Ook vindt u meer informatie op de website van de ANWB.

Webformulier Vragen, tips en opmerkingen
Website Kaartkluis
Website ANWB Gehandicaptenparkeerkaart