Servicenormen

De gemeente Dordrecht doet beloften over de dienstverlening. Deze beloften noemen we servicenormen. Servicenormen vertellen iets over de termijn waarin wij een dienst of product leveren. Met deze normen weet u wat u van ons mag verwachten. En hoe u ons erop aanspreekt als wij daaraan niet voldoen.

Algemeen
  • u krijgt binnen 2 werkdagen een ontvangstbevestiging
  • uw brief handelen wij binnen 6 weken af. Halen wij, om welke reden dan ook, deze termijn niet? Dan krijgt u hiervan op tijd bericht
  • als u belt naar de gemeente via 14 078, nemen wij binnen 25 seconden de telefoon op
  • wij verbinden u telefonisch maximaal 2 keer door. Kunnen wij u dan nog geen antwoord geven? Dan maken wij een afspraak om u terug te bellen
  • wij doen ons best om u binnen 1 dag terug te bellen. Wanneer dat niet lukt, bellen wij u uiterlijk binnen 5 werkdagen terug
  • als u op afspraak bij ons langskomt, is de wachttijd maximaal 5 minuten
  • wanneer u geen afspraak maakt, kan de wachttijd oplopen tot wel 30 minuten of langer. Afspraken gaan altijd voor!
Storingen en meldingen openbare ruimte

Een melding in de openbare ruimte (Wijklijnmelding) doet u op verschillende manieren:

  • met uw smartphone: via de Gemeente Dordrecht-app. U vindt deze in de Google playstore voor Android toestellen of in de Appstore voor de Iphone en Ipad. Als zoekwoord gebruikt u 'Wijklijn','Wijklijnmelding' of 'Dordrecht'
  • op de pagina Wijklijn of
  • u belt naar 14 078

Voor de afhandeling van uw melding gelden de volgende termijnen:

  • binnen 1 dag: meldingen van gevaarlijke, spoedeisende situaties met kans op schade en letsel, zoals bijvoorbeeld van een gat in de weg
  • binnen 1 week: meldingen van minder gevaarlijke situaties, zoals hinderlijk gedumpt vuil
  • binnen 1 maand: meldingen van ongevaarlijke situaties, zoals graffiti op openbare gebouwen
Bezwaarschriften
Vergunningsaanvragen

Alle aanvragen voor vergunningen handelen wij af binnen de termijn die daarvoor staat. Deze termijn verschilt per soort vergunning.

Belastingen

Uw verzoek tot kwijtschelding van gemeentelijke belastingen handelen wij deze binnen 3 maanden na ontvangst af. U krijgt automatisch kwijtschelding als u aan bepaalde voorwaarden voldoet. U hoeft dan niet steeds opnieuw kwijtschelding aan te vragen.

Ondernemen

Alle servicenormen gelden ook voor ondernemers. Daarnaast gelden voor ondernemers ook de volgende afspraken:

  • ondernemers kunnen met hun vragen terecht bij een vast aanspreekpunt bij Dordt Onderneemt. Dordt Onderneemt geeft u binnen 7 dagen een reactie
  • facturen handelen wij binnen 30 dagen af

Uitgelicht